Den sparkade vd:n är ett utmärkt exempel på hur knepigt det kan vara med feedback till chefer

Efter månader med skandaler och massiv kritik lämnade Uber-chefen Travis Kalanick till slut vd-stolen förra veckan. Kalanicks tjänstledighet – ”to reflect, to work on myself, and to focus on building out a world-class leadership team” – som kungjordes en vecka tidigare var inte tillräcklig för Ubers bekymrade investerare. Kalanick – som också är grundare och storägare i Uber – var nog ingen enkel vd att bli av med, men han förlorade striden. Arbetet med att hitta en ny vd har börjat.

För Ubers bästa var det nödvändigt att Kalanick lämnade vd-stolen, men jag kan inte låta bli att ömma för den 40-åriga Kalanick. Inte för att han fick gå eller för att tidningarna nu skriver sida upp och sida ner om hans (och andra vd:ars) usla ledarskap. Men för att det känns som att Kalanick är en människa öppen för att utveckla sitt chef- och ledarskap. Och för att kanske kunde hela misären – för såväl Kalanick som hans anställda – ha kunnat undvikas med en tillräcklig dos feedback.

The criticism I've received is a stark reminder that I must fundamentally change as a leader and grow up. This is the first time I've been willing to admit that I need leadership help and I intend to get it." – Travis Kalanick, CEO, Uber.

If we are going to work on Uber 2.0, I also need to work on Travis 2.0 to become the leader that this company needs and that you deserve." – Travis Kalanick, CEO, Uber i ett brev till sina 14 000 anställda där han berättade om sin tjänstledighet.

Men som bekant är det där med chefer och feedback knepigt. Alla vettiga chefer säger självklart att de vill ha mängder med feedback. För hur skulle vi annars kunna utvecklas, fånga upp såväl varningssignaler som goda idéer, och fatta rätt beslut? Lätt att säga, svårare är det emellertid att få det att hända. Det kräver att chefen har förmågan att ta emot, men också att omgivningen har förmågan och modet att ge feedback. Och de två hänger tveklöst ihop.

Modet att ge chefen feedback

Det är inte undra på att anställda kan dra sig från att dela åsikter och ge kritik till sina chefer. Rent krasst har de flesta människor svårt att på ett vettigt sätt ta emot negativ feedback, och en förorättad chef har formell makt och möjlighet att göra livet rätt surt för en medarbetare som vågar dela sin åsikt.

Förmågan att ta emot feedback som chef

Den största chefsutmaningen när det kommer till att ta emot feedback är således att inte gå i försvar, att inte bli aggressiv eller att hitta bortförklaringar. Att varken riskera döda den återkoppling som just nu ligger på bordet, eller framtida. Därför gäller det att som chef andas djupt och ta fram ”manualen”.

Vill vi chefer ha feedback behöver vi erkänna våra anställdas rädsla för repressalier. Det innebär också att vi chefer aktivt och ofta måste fråga om återkoppling. Och när vi får det så behöver vi visa uppskattning. Vi behöver även lära våra anställda att bra feedback kräver konkreta exempel. Vi behöver lyssna oerhört noggrant och läsa mellan raderna, för det kan vara svårt för en anställd att vara helt ärlig med sin syn på chefens felsteg eller tillkortakommanden. Och sist men inte minst behöver vi agera och att med tydlighet belöna feedback. Den bästa belöningen vi kan ge är självklart att faktiskt erkänna felsteg och ändra vårt beteende. Det är självklart inte alltid vi håller med eller kan ge löften om bättring, men vi gör klokt i att bjuda till i syfte att uppmuntra framtida feedback.

Pity the leader caught between unloving critics and uncritical lovers.” – John W. Gardner, amerikansk ledarutvecklare, hälso-, utbildnings- och välfärdsminister samt professor of public service vid Stanford University.  

Jag är övertygad om att Travis Kalanick med en mer lyhörd och utvecklad feedbackförmåga inte hade behövt sparkas från vd-stolen. I varje fall inte som nu på grund av att som ledare ha fostrat en aggressiv och allmänt sexuellt trakasserande och diskriminerande företagskultur. Det måste nämligen ha funnits mängder av både chefer och medarbetare som hade kunnat ge honom feedback gällande det olidliga och ohållbara i detta. Frågan är hur mycket de vågade. Och framförallt hur mycket Kalanick lyssnade. 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 02

Upprepade dåliga beslut är otillåtet för alla undantaget chefen själv

Av Vibeke Pålhaugen

– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->

25 01

Chefstillvaron baserad på ”sanning, lögn och dåligt minne”

Av Vibeke Pålhaugen

Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen