Helt rätt, ingen bryr sig om vad chefen åt till frukost

Världens mest inflytelserika chefer kan - sorgligt nog - inte mäta sig med digniteter som Kim Kardashian, Britney Spears och Ronaldo. Med sina omkring 45 miljoner följare befinner dessa celebriteter sig på Twitter’s topp-15-lista. Siffror som detta kan ingen av världens tyngsta ledare matcha (undantaget President Obama), men det betyder inte att det inte finns föredömen inom chefsledet.

Två miljarder människor är idag aktiva och våra medarbetare, kunder och affärsrelationer spenderar i snitt 2 timmar per dag i sociala medier. Trots den enorma allmänna spridningen har fortfarande 6 av 10 av Fortune 500 vd’ar ingen som helst närvaro i sociala medier. Chefer över lag är mer avhållande till de nya umgängesplattformarna, men det kan det vara klokt för oss chefer att tänka till kring just det. Exempelvis föredrar 8 av 10 tjänstemän att jobba för verksamheter där ledningen är aktiva i sociala medier, 3 av 4 konsumenter säger att sociala medier påverkar deras köpbeslut och 8 av 10 konsumenter upplever att de får större förtroende för verksamheter vars vd är aktiva i sociala medier.

Chefers motstånd mot att engagera sig i sociala medier beror förmodligen på en blandning av ”jag har inte tid”, ” det där sköter PR- och marknadsavdelningen”, ”ingen bryr sig väl om vad jag åt till frukost” och en rädsla för att göra bort sig. För historiens riktiga skampålar är rena leklandet att räkna i jämförelse med hur brutal sociala medie-skampålen kan vara.

På ett område tänker vi chefer rätt; det är ingen som bryr sig om vad vi åt till frukost! Franska elitaffärsskolan Insead släppte i maj Twitter Influence Index (TII) där de listar världens 100 mest framgångsrika chefer på Twitter. Jag har kollat genom flödet till de tio mest framgångsrika Twitter-cheferna och jag kan inte hitta en enda bild på frukostmüsli med färska bär i soluppgång (men Apple’s Tim Cook var hårfint väldigt en gång… ). Nedan är topp- tio-cheferna på Twitter:

Så om frukostskålen är ointressant för kunder, medarbetare och pressen, vad är det då som är vettigt för oss chefer att ägna oss åt i sociala medier? Enligt de som gör det bäst är det främst vardagshändelser på jobbet som vi ska lägga ut. Efter vad jag kan se i deras flöden handlar det om främst sex saker:

JAG VILL TACKA....
Publikt berömma och tacka medarbetare, kunder och samarbetspartners.


HÄR HÄNDER DET GREJER!
Skapa uppmärksamhet och spänning kring vad som händer i verksamheten.


ÖPPEN, TILLGÄNGLIG OCH LYHÖRD
Läsa och svara på frågor och kommentarer i flödet. Det visar på en helt ny öppenhet, tillgänglighet och lyhördhet för medarbetare, kunder och pressen från chefsledet.


KÖTT OCH BLOD
Visa på personlighet för att ge verksamheten ett ansikte som medarbetare, kunder och partners bättre kan relatera till.


JAG HAR NÅGOT JAG DELA..
Dela reflektioner och erfarenheter i syfte att inspirera och utveckla andra ledare.


JAG BRYR MIG OCH TAR ANSVAR
Visa engagemang i samhällsfrågor och i händelser utanför verksamheten. Det är ett sätt att visa personlighet, men också att bygga bilden av en värderingsstyrt och ansvarstagande företagande.


Det är glädjande för alla chefer som är nyfikna på sociala medier som ledningsverktyg att av ovan sex punkter så är det bara en som kan vara lite knepig. Kött och blod - vi ska visa vår personlighet, men det är få förunnat att vara lika färgrik, rolig och rapp som Elon Musk och Aron Levie. Men å andra sidan är det också bara dessa två av de tio bästa som visar på personligheter som avviker från genomsnittet. Och oavsett annorlunda eller inte, ingen av dem är privata när de är personliga. Också det glädjande för de av oss som vill vårda vår personliga integritet när omvärlden vill ha sitt.

PS Vill ni ha tips på vilka av ovan tio ni ska följa om ni vill lära er av andra chefer och samtidigt få en dos av underhållning i chefsvardagen? Föga förvånande, det är de unga cheferna gör det allra bäst:


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 02

Upprepade dåliga beslut är otillåtet för alla undantaget chefen själv

Av Vibeke Pålhaugen

– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->

25 01

Chefstillvaron baserad på ”sanning, lögn och dåligt minne”

Av Vibeke Pålhaugen

Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen