Chefer som ger är smartare och mer framgångsrika än chefer som tar

“It’s give and take, but it’s got to be mostly take”, summerade President Trump sin förhandlingsfilosofi 2015. Årtionden av forskning har däremot landat i en helt motsatt slutsats; mest framgångsrik och intelligent är den förhandlare som är givare och inte tagare.

Otaliga studier har landat i slutsatsen att de mest framgångsrika förhandlarna  

  • bryr sig lika mycket om motpartens framgång som sin egen – och vägrar betrakta förhandlingen som vinna-förlora och världen som ett noll-summa-spel
  • lyfter sin motpart och hittar sätt att hjälpa den andra parten på ett sätt som inte kostar något. Tillsammans görs kakan som ska delas större.

Dessa slutsatser gäller inte bara förhandlingar utan kan även appliceras på andra situationer. Om det till exempel handlar om sprint kan tagarna vinna, men i ett maraton (längre relation) så vinner i regel alltid givaren.

Vad ska du som givare göra om du möter en tagare; läs Wharton-professorn Adam Grants artikel “In Negotiations, Givers Are Smarter Than Takers” i The New York Times.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © ASDF

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen