Simon Sinek har fängslat miljontals chefer med sin hyllade bok ”Start with Why” (2009) och föreläsningar enligtkonceptet den ”gyllene cirkeln” och frågan varför. Budskapet är att de mest inspirerande, effektiva och framgångsrika ledarna börjar med att svara på frågan ”varför” innan de bestämmer vad de ska göra, och hur. Hans mantra är: "People don't buy what you do, they buy why you do it".
Nu har Sinek kommit med en ny uppmärksammad chef- och ledarskapsbok: ”The Infinite Game”. ”Start with Why” hade chefsbudskapet att se till att du har en mission (why) för verksamheten. Budskapet i den nya boken är att du också behöver ”just cause” i form av en vision för framtiden, som med tiden ersätts av en ny vision, och en ny vision i det oändliga där målet inte är att vinna, men att finnas kvar i spelet.
“A good vision statement would be to create a world in which the vast majority of people wake up inspired, feel safe at work, and return home fulfilled at the end of the day.”
”The choice to play with a finite mindset comes with a cost. The cost of trust. The cost of cooperation. The cost of innovation. The cost of longevity. The choice to play with an infinite mindset may mean the growth numbers are a little slower than your friend's down the street. But the goal is not to beat your competition. The goal is to outlast them.”
Läs Inc magazines intervju med Simon Sinek kring boken ”The Infinite game” eller kolla några av hans mest uppskattade föreläsningar:
Lång föresläsning: "The Infinite Game"
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: PPphoto
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet