Exakt vad är det dagens chefer saknar – och en möjlighet att testa dig själv

Kompetensbrist är ett globalt problem och flertalet studier har kommit fram till att det är chefskåren som har de största kompetensluckorna. Och att det är den främsta orsaken till stagnerad produktivitet och utveckling.

Enligt en MITSloan-rapport som släpptes i januari anser endast 12 procent att dagens chefer har det som behövs för att leda verksamheten framåt. Den självklara frågan blir vilken typ av kompetens – beteenden, mindset och färdigheter – vi chefer saknar? MITSloan-rapporten ”The New Leadership playbook for the digital age” ger (några) svar och ett kostnadsfritt digitalt självskattningstest där du kan få en indikation på hur du står dig.

I rapporten är framtidens ledarskapsbeteenden indelade i tre kategorier:
 
Eroderande (eroding) – beteenden som chefer borda sluta med
Exempel: toppstyrning, icke-transparens och inga-undantag regelstyrning.

Bestående (enduring) – beteenden som genom tiderna alltid har varit viktiga och som fortsatt är av största vikt. Men om man tidigare kunde komma undan med att avstå har de nu blivit måsten.
Exempel: ta fram en tydlig vision för verksamheten, ha fokus på kund i allt som görs och vara en god förebild.

Framväxande (emerging) – beteenden som chefer borde börja med.
Exempel: fatta datadrivna beslut, var syftesdriven och visa autenticitet och empati.
 
Kolla här hur du står dig i MITSloans kostnadsfria 5-minuters digitala självskattningstest.
 
En annan bra övning för chefer är att tillsammans kartlägga vilka som är eroding, enduring och emerging chefsbeteenden på en specifik arbetsplats. Övningen kan leda till en målkarta för den utmanande, utvecklande och absolut nödvändiga uppgiften att faktiskt ändra beteenden.
 
Läs mer i MITSloan-rapporten ”The New Leadership playbook for the digital age”.

Fler lästips på ämnet:
Educating the next generation of leaders
Givet toppchefernas inställning är det ett smärre mirakel att det faktiskt inte går sämre
Vi lär oss fel saker vid fel tillfälle
Chefers smittsamma kompetensbrist


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Iswan
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen