Ständig tillgänglighet hyllas, men baksidan är att vi inte får jobbet gjort

Trenden med ständig och galet frenetisk realtidskommunikation är långt ifrån ny, men har fått en rejäl skjuts i och med coronapandemin och ökningen av distansarbete. Dock har vår strävan efter snabbhet och tillgänglighet gjort oss mindre produktiva och vi får mindre gjort.

Tiden vi spenderar i interaktion med andra har ökat dramatiskt de två senaste decennierna och studier visar att det inte är ovanligt att det slukar 80 procent av arbetstiden. Det blir många timmar i möten och med mejl varje dag, och en genomsnittlig Slack-användare får också dagligen iväg 200 meddelanden. Konsekvensen blir att arbetsdagen struktureras kring möten, och när luckor erbjuds utförs eget arbete okoncentrerat med ena ögat på mejl och chatt. Att göra ett meningsfullt arbete och känna välmående blir omöjligt eftersom 

  • man hela tiden avbryts
  • tillgänglighet prioriteras framför produktivitet
  • man upplever mindre kontroll över sin arbetssituation och blir reaktiv – vilket skapar onödig stress
  • omedelbara svar leder till lägre kvalitet på dialogen
  • det blir svårare att koppla av från jobbet.


Lösningen enligt en artikel i Quartz at Work är att öka den asynkrona kommunikationen och drastiskt dra ner på den synkrona kommunikationen.

Asynkron kommunikation: när vi skickar ett meddelande utan förväntningar på omedelbar respons.
Synkron (realtid) kommunikation: när vi skickar ett meddelande och mottagaren processar och responderar omedelbart; exempelvis i möten och “instant messaging” som i chatt och mejltrådar.
 
Fördelarna med ett (mer) asynkront arbetssätt och hur du tar ditt team dit kan du läsa mer om i Quartz at Work-artikeln “When it comes to team communication, faster isn’t always better”


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © Tierney


Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

22 04

Hur chefer kan planera för arbetslivet efter covid-19

Av Vibeke Pålhaugen

Alla tycks rörande överens om att vi inte kommer gå tillbaka till det arbetsliv vi hade före covid-19 – särskilt inte tjänstemännen. Lika ense är de flesta… Fortsätt att läsa->

26 02

Stress och utbrändhet accelererar i covid-tider

Av Vibeke Pålhaugen

Arbetsrelaterad stress och utmattning var alarmerande hög redan innan covid-19, men det senaste året har problemet nått nya höjder.
 
Sen länge vet vi rent… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen