Istället för att formulera mål borde chefer jobba med gissningar

I en tid med många nya möjligheter (liksom hot) är experimenterande och organisatoriskt lärande en överlevnadsfaktor för många verksamheter. I det läget kan det vara smartare om chefer i stället för att ställa frågan ”vad är ditt mål” frågar ”vad är din hypotes”?

Misslyckande är en oundviklig del i alla verksamheter som behöver utvecklas. Samtidigt är det en ovärderlig källa till lärande för framtida framgångar. Enligt en artikel i MIT Sloan Review ökar hypotestänket såväl verksamheters organisatoriska lärande som framgångarna.

Hypotes definieras här som “an intelligent, articulated guess that is the basis for taking action and assessing outcomes”.

Hypoteser tvingar individer att i förväg formulera och förklara varför de tror att vägvalen kommer att ge ett visst utfall. Med det som grund kommer också ett eventuellt misslyckande att lättare och mer pålitligt omvandlas till lärande genom frågeställningen ”vilka av våra hypoteser var fel och vad kan vi lära av det”? Organisationen kommer därmed också att utveckla en djupare förståelse för sina framgångar – vilket i sin tur kommer leda till mer framgång.

Chefens uppgift i sammanhanget blir att hålla medarbetarna ansvariga för och utmana dem i sitt hypotestänkande. Exempelvis kan man göra som chefer på Spotify eller Seven-Eleven Japan, och hjälpa sina medarbetare göra hypoteser, testa och lära genom att regelbundet fråga

  1. What did you hypothesize this week?
  2. How did you do?
  3. How will you do better next week? (That is, how will you incorporate the learning?)


För mer läsning om chefens roll och fler konkreta exempel, kolla Harvard Business Review och MIT Sloan Review-artikeln “Why hypotheses beats goals”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: chocolates4me

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen