Ledningsbeslut du inte tror på och dina medarbetare inte kommer gilla

Mick Jaggers devis ”You can’t always get what you want” beskriver alla mellanchefers vardag, men i vissa situationer är det svårare att gilla läget än i andra. Ett sådant tillfälle är när högre chefer fattar beslut som du inte stödjer och som du vet att dina medarbetare inte kommer gilla. Hur tar du sådana beslut vidare i ditt team?
 
1. Förbered dig väl
Samla in så mycket fakta som möjligt, tänk igenom vilka frågor dina medarbetare kan tänkas ställa vad du ska säga och vilka fakta du ska visa. Bestäm också lämplig tid och plats samt avsätt ordentligt med tid.
 
2. Ställ dig orubbligt bakom dina chefers beslut
 
3. Snåla inte med information
Dela så mycket hard facts och information som du har kring det fattade beslutet och framtida konsekvenser. Om du inte vet eller inte får säga något än så säg till medarbetarna att du återkommer med svar när du kan, och var sen tillgänglig för frågor och funderingar.
 
4. Ställ krav
Frågor och funderingar är förväntade och välkomna, men var tydlig med att beslutet är fattat och att du inte kommer tillåta ryktesspridningar och annat struntprat som kan hejda implementeringen.

För konkreta tips och mer läsning kolla The Quartz at Work-artikeln ”How to tell your team about a management decision you don’t agree with”.
 
Ytterligare lästips: Hur du kan jobba på din egen övertygelse kring fattade ledningsbeslut läs Harvard Business Review-artikeln ”When You Have to Carry Out a Decision You Disagree With”. 
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

 Foto:filistimlyanin1

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen