Mick Jaggers devis ”You can’t always get what you want” beskriver alla mellanchefers vardag, men i vissa situationer är det svårare att gilla läget än i andra. Ett sådant tillfälle är när högre chefer fattar beslut som du inte stödjer och som du vet att dina medarbetare inte kommer gilla. Hur tar du sådana beslut vidare i ditt team?
1. Förbered dig väl
Samla in så mycket fakta som möjligt, tänk igenom vilka frågor dina medarbetare kan tänkas ställa vad du ska säga och vilka fakta du ska visa. Bestäm också lämplig tid och plats samt avsätt ordentligt med tid.
2. Ställ dig orubbligt bakom dina chefers beslut
3. Snåla inte med information
Dela så mycket hard facts och information som du har kring det fattade beslutet och framtida konsekvenser. Om du inte vet eller inte får säga något än så säg till medarbetarna att du återkommer med svar när du kan, och var sen tillgänglig för frågor och funderingar.
4. Ställ krav
Frågor och funderingar är förväntade och välkomna, men var tydlig med att beslutet är fattat och att du inte kommer tillåta ryktesspridningar och annat struntprat som kan hejda implementeringen.
För konkreta tips och mer läsning kolla The Quartz at Work-artikeln ”How to tell your team about a management decision you don’t agree with”.
Ytterligare lästips: Hur du kan jobba på din egen övertygelse kring fattade ledningsbeslut läs Harvard Business Review-artikeln ”When You Have to Carry Out a Decision You Disagree With”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto:filistimlyanin1
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet