”There is no scenario where I do my job and your job and you get to keep your job”

Den mikromanagerande chefen är lika bekant som ökänd. Det respektlösa misstroendet över medarbetarnas förmågor hindrar lärande och utveckling, samt leder till ineffektiva arbetssätt. Arbetsmoral och motivation blir sämre, välmående sjunker. Det kan leda till ökad sjukfrånvaro och högre personalomsättning. Och sist men inte minst; den mikromanagerande chefen lägger sin tid på helt fel saker: att göra medarbetarnas jobb.

Men om det är så destruktivt, varför fastnar så många chefer i detaljstyrandet? Enligt en artikel i tidskriften Psychology Today finns det flera drivkrafter:

Man gör det man är bra på
Ofta är det den duktigaste specialisten som befordras till chef. Då är det naturligt att vilja fortsätta göra det man är bra på. Men med chefsjobbet kommer andra och nya uppgifter som ska skötas. Då gäller det att ha förmågan att släppa specialistsysslorna och fokusera på det nya uppdraget; att vara chef.

Personlighet – detalj vs helhetsperspektiv
Vissa är helt enkelt detaljmänniskor som är obekväma med att leda andra, eller att ägna sig åt att tänka på de större övergripande frågorna. Chefsrollen passar dem helt enkelt inte.

Arrogans
Andra har övertygelsen att ingen kan mäta sig med deras smarthet, kreativitet och samvetsgrannhet.

Micromanagement is always mismanagement. You will never find me micromanaging. Instead, I will do my job — and some of my boss’s job if they will let me. I will support you as you do your job — and even as you do some of my job if you’d like. If you are unable or unwilling to do your job, then we’ll have to directly address that problem. There is no scenario where I do my job and your job and you get to keep your job.” Jason Osterhage, Senior Vice President, Alliant Credit Union
 
Läs mer i Psychology Today-artikeln "8 Micromanaging Boss Traits that Endanger Your Business".

 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto:  © Elnur

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen