Tre saker alla chefer behöver och vad du kan göra om punkt 3 är värdelös

“Fortsätt att göra som du gör” eller “Bra jobbat!” låter lite trevligt, men är värdelöst som feedback för chefer med en önskan om att utvecklas och göra (ännu) bättre ifrån sig. För majoriteten chefer kommer feedback alltför diffus och utan koppling till beteende, samt alltför sällan.
 
Forskningen är enstämmig; chefer som önskar att utvecklas och höja sin prestation behöver tre saker:
1) ett tydligt mål
2) en genuin önskan om att uppnå målet och
3) feedback som specifikt klargör vad personen gör bra respektive mindre bra på resan mot målet.

Låg-kvalitativ feedback i kombination med otydliga eller inga mål gör det svårt för chefer att växa och utvecklas. Men Harvard Business Review erbjuder chefer som önskar vettig feedback i lagom volym en nio-punkts åtgärdslista:
 
1. Gör det tryggt att ge dig feedback. Genom att vara nyfiken, belöna uppriktighet och visa sårbarhet gör du det mindre riskfyllt för omgivningen att ge dig feedback.

2. Ställ smarta och mer specifika frågor. Istället för ”Vilken feedback kan du ge mig?”, fråga: ”Hur ofta avbryter jag andra på möten?” eller ”Vad kan jag göra för att förbättra relationen med NN?”.

3. Efterfråga både positiv och negativ feedback. Det är lättare att fråga efter det negativa, men positiv feedback har större påverkan på en persons utveckling och prestation.

4. Lyssna noggrant, gå inte i försvar och tjafsa inte. Risken är annars stor att du dödar viljan/modet att ge dig feedback i framtiden.

5. Visa inte dina reaktioner. Det du får höra kan göra dig glad, förvirrad, arg, besviken eller frustrerad, men håll dina känsloreaktioner för dig själv om du vill ha feedback i framtiden.

6. Visa tacksamhet. Säg uppriktigt tack till den som har vågat och lagt ner både tid och engagemang.

7. Reflektera och utvärdera. Fundera på vad du kan lära av det du har fått höra, vad du ska jobba vidare med, vad du kan förkasta och vilka delar som kräver mer förståelse.

8. Gör en plan och sätt igång. Välj 1–2 områden du vill bli (ännu) bättre på, beskriv målet, gör en aktivitetsplan, kör igång och följ upp.

9. Dela framgångar. Berätta för dina feedbackgivare om din strävan och dina framgångar.
 
Läs mer i Harvard Business Review artikeln “How Leaders Can Get Honest, Productive Feedback”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © berkay08

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen