Tre saker som kommer bli bättre på jobbet efter coronapandemin

Att hemarbete kommer permanentas och leda till kontorsdöden är centralt, men det kommer enligt en artikel i The Economist ändå bara vara en liten del i berättelsen om hur pandemin kom att påverka vårt arbetsliv.

Erfarenheter från tidigare recessioner och kriser indikerar att covid-19 sannolikt kommer ändra tre saker:

  • Jobbtillfredsställelsen
  • Det etiska ledarskapet
  • Förtroende


Högre jobbtillfredsställelse
Tacksamhet är en viktig källa till nöjdhet. Flera studier visar att ju högre arbetslösheten är när vi kommer ut i arbetslivet desto mer nöjda är vi på jobbet även 10–15 år senare. Och tacksamheten över att ens ha ett jobb sitter kvar länge.
Samma typ av uppskattning känner de som någon gång har eller har varit nära att förlora ett jobb eller bli permitterade – även när de senare sitter på säkra jobb. En extra nöjdhetskrydda efter covid-19 är att många kommer att känna tacksamhet över att ha en fysisk arbetsplats att gå till och kollegor att umgås med efter månader i hemarbete.

Mer etiskt ledarskap
Många chefer hemfaller till sina lägsta instinkter när det blir stressigt och svårt, och forskning visar att ett sådant beteende inte bara gör det besvärligare att behålla och attrahera kompetens, det skadar också produktiviteten, innovationskraften och resultatet.

Covid-19 kan förhoppningsvis inspirera till ett mer långsiktigt, omtänksamt och etiskt ledarskap, eftersom arbetskraften kommer kräva det. En annan forskningsbelagd drivkraft som drar i samma riktning är att personer som överlever kriser tenderar att agera mer medmänskligt, omtänksamt och etiskt.

Mer extremt förtroende – högt, men också lågt
Förtroendet för kollegor, chefer och arbetsgivare kommer sannolikt att bli mer extremt i båda riktningar efter pandemin visar forskning. De team och verksamheter som höll ihop och kämpade sig genom krisen tillsammans kommer efter pandemin att gå vidare som ännu starkare och med skyhögt förtroende. Däremot kommer verksamheter vars chefer responderade med micromanagement och bristande förtroende för de anställda att lämna pandemin bakom sig med allvarligt sänkt förtroende från de anställda.

För konkreta exempel och mer djup läs The Economist-artikeln ”The World after covid-19. Adam Grant on how jobs, bosses and firms may improve after the crisis.”​


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen