Det låter obegripligt galet. Om du inte är chef, förstås

Vi nickar igenkännande, men det låter säkert galet och obegripligt för alla som inte är eller har varit chef. Steve Huffman, vd och medgrundare av ”the frontpage of internet”-bolaget Reddit, fick för några dagar sen i BBC nyhetsserien CEO Secrets frågan om vilket råd han önskar att han hade fått innan han blev chef. Han svarar:
 

If I could go back and tell myself one thing, it’s basically that the job is all about time and stress management more than anything else.”

Han utvecklar vidare att det svåra är att som chef inse att du inte behöver svara på alla mejl eller säga ja till alla möten. Och att det gäller att se till att få normalt med sömn och att någon gång då och då tänka. Jag gissar att det väldigt många chefer med mig som känner igen sig i detta!

Men visst är det lite konstigt. Digitaliseringens brutala förändringstempo och ett konkurrensklimat som aldrig har varit grymmare gör att chefsuppdraget idag i mångt och mycket handlar om att hårdbanta och slimma det som redan är nästintill anorektisk. Och samtidigt som vi bantar ned så har vi uppdraget att tänka nytt och skapa innovationsspänstiga organisationer. Aldrig har chefsjobbet varit mer krävande. Och att vi i det läget tycker att det svåraste på jobbet är att slänga ovidkommande brev i papperskorgen eller ödsla tid på möten som vi i 7 av 10 fall tycker är meningslösa låter självklart knäppt.

Nu är det otveksamt så att alla chefers viktigaste uppgift att prioritera sin och andras tid. Det betyder emellertid inte att det också behöver vara den svåraste uppgiften. Men av någon anledning har det blivit så. Och samtidigt som hela chefskåren trånar efter att lägga mer av sin tid på rätt saker, så vet vi precis vad det är vi behöver göra. Som att:

  • Börja tacka nej till möten som inget ger.
  • Se till att det finns luft i almanackan före och efter möten.
  • Kolla mejlen ett par-tre gånger om dagen.
  • Inte svara på mejl som är ovidkommande.
  • Inte kolla sms eller sociala medier i privata eller andra underhållningssyften många gånger per arbetsdag/timme.
  • Respektera den blockade tänketiden i almanackan.
  • Se till att få några minuters paus varje timme.
  • Göra en sak i taget och ödsla inte tid, energi och misstag på att multitask’a.
  • Begränsa din tillgänglighet under arbetstid och se till att det är du och inte godtyckliga ryck från omgivningen som styr hur du sysselsätter dig under dagarna.
  • Begränsa din tillgänglighet och arbetsmängd på fritiden så att du får en hygglig portion vila och återhämtning.


Och som Steve Huffman lägger till efter sitt mest önskade chefsråd; du har den fulla kontrollen över detta.
 

If I could go back and tell myself one thing, it’s basically that the job is all about time and stress management more than anything else. And that is something you’re in complete control over.

Sommaren är över. Förhoppningsvis är vi utvilade, pigga och glada efter en solig och varm sommar. Rastlösa och förväntansfulla går vi tillbaka till chefsjobbet. Fulla av tillförsikt om att det ska bli bättre nu – vi ska ta tag i grejer! Så varför inte börja med att radera några av inkorgens alla obesvarade mejl? Du vet redan att det är vettigt, men det gäller att våga.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 02

Upprepade dåliga beslut är otillåtet för alla undantaget chefen själv

Av Vibeke Pålhaugen

– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->

25 01

Chefstillvaron baserad på ”sanning, lögn och dåligt minne”

Av Vibeke Pålhaugen

Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen