Chefer borde ha nolltolerans mot ohövlighet och personangrepp

Under en dag skickade han oss två långa aggressiva mejl. Det var en förälder som något osammanhängande framförde grova anklagelser mot förskolan. Breven kom under dagtid från hans jobbmejl och på mottagarlistan stod förutom skolans chefer och pedagoger alla föräldrarna. Efter ett snabbt Linkedin sök fick jag dagens tredje oönskade överraskning. Att en chef på en av Sveriges företagsstoltheter har såväl tid som det dåliga omdömet att under arbetstid och på företagets brevpapper sprida hetsigheter igenkännbart från internets anonyma kommentatorsfält, säger saker om företaget som hans chefer inte skulle ha uppskattat. Men de vet inte, för händelser som denna kommer sällan till chefers kännedom.

Förnedringar, förolämpningar och oförskämdheter är på tillväxt. Det har blivit ett hyggligt accepterat sätt att föra fram sitt budskap och vi konsumerar det i vissa fall som god underhållning. Jag behöver bara nämna kommentatorsfälten, Twitter eller Donald Trump. I början då varken vi eller medierna tog dokusåpamannens kandidatur på allvar var hans galna idéer och personangrepp en smula underhållande. Nu har mannen vi trodde skulle bli en nöjsam parantes i historien blivit ett huvudnamn och vi ligger sömnlösa på nätterna. Jag kan inte tänka mig en bättre läxa i vad som kan hända om vi belönar eller har överseende med oförskämdheter och personangrepp. Och hur lätt det är att vi alla i mötet med förnedringar och förolämpningar kan förlora den hövlighet och klass vi så varmt uppskattar.

USAs främsta politiska satiriker Bill Maher formulerade det lysande elegant och roligt i säsongsöppningen av Real Time with Bill Maher den 16:e september. Det är 6 väl spenderade minuter.


Det är inte bara inom politiken, men också i arbetslivet som brist på hyfs och oartigheter sprider sig. Enligt Harvard Business Review artikeln The Price of incivility har oförskämdheterna i arbetslivet fördubblas under de senaste 14 åren. Idag upplever 50% av anställda att de blivit utsatta för oförskämdheter minst en gång i veckan mot 25% i slutet på 90-talet. Men trots oartigheternas allmänna spridning, så gillar vi det fortfarande inte. Att vara på eller nära mottagarsidan svider lika mycket som tidigare. Forskningsstudien visar att ohyfs kostar våra verksamheter dyrt genom:

 Sänkta prestationer
Vanligaste konsekvenserna av att anställda utsätts för oartigheter på jobbet är medvetet sänkt jobbinsats och lägre kvalitet i arbetet. I tillägg går arbetstid förlorad då tid ägnas åt att oroa sig över händelsen och att undvika den oförskämda. Och sist men inte minst är det vanligt att anställda tar ut sin frustration på kunderna eller helt enkelt slutar.

 Kunderna flyr och verksamhetens namn besudlas
Om vi tidigare betedde oss bättre i kundernas sällskap så gör vi idag inte längre skillnad på folk och fä. Och forskningsstudien visar att det räcker att vara vittne till en enda obehaglig incident för att hen ska göra generaliseringen att alla anställda är oförskämda och organisationen och varumärket likaså.

Det inger hopp att oförskämdheter fortfarande kostar och att det har ett pris att ha en chef som med aggressivitet angriper förskolepedagoger på företagets brevpapper. Det borde motivera alla chefer att inte acceptera ohövlighet och personangrepp. Det ger mig också mycket hopp att det blev slut på den arga chefens mejlandet efter att en annan förälder skrev ett respektfullt mejl som visade på nolltolerans. 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 02

Upprepade dåliga beslut är otillåtet för alla undantaget chefen själv

Av Vibeke Pålhaugen

– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->

25 01

Chefstillvaron baserad på ”sanning, lögn och dåligt minne”

Av Vibeke Pålhaugen

Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen