Chefstips för korta möten med trafikljuslogik

Den kommande hösten och förmodligen i viss mån också efter den kommer chefer behöva leda sina medarbetare på distans. Det kräver nya sätt och rutiner för att lyssna in och följa upp personerna i teamet.

MIT Sloan Management Review ger tips om ett upplägg för tätt inbokade individuella och korta möten som kan bidra till att förbättra verksamheten, ge medarbetarna den flexibilitet och uppmärksamhet de behöver samt att främja kulturen även om situationen mestadels erbjuder virtuellt umgänge.

Tips 1: Återkommande 15-minuters en-till-en-möten inbokade över en kort tidsperiod
Fördelen med korta möten:
A 10- or 15-minute meeting is a great tool that every leader should consider. Done effectively, short meetings with a focused agenda can have tremendously positive effects. Plus, they align with the existing research on limited human attention spans and fatigue.”
Steven Rogelberg, författare till boken Surprising Science of Meetings
 
Fördelen med individuella möten – istället för gruppmöten – är att du som chef säkerställer att du lyssnar in alla dina medarbetare.

Fördelen med att mötena är inbokade över en kort tidsperiod är att du som chef snabbt kan identifiera teman och frågeställningar som är gemensamma för många och således snabbt kan adressera dem.

Mötesrundan upprepas med den regelbundenhet som verksamheten och medarbetarnas uppdrag kräver. 
 
Tips 2: ”Trafikljus-check-in”
Inled mötet med att fråga medarbetaren:
“Hur mår du? Tänkt på allt som pågår i ditt liv, både personligt och professionellt”.

Be medarbetarna inledningsvis beskriva sitt tillstånd med trafikljus-systemet:
Grön – allt är bra
Gul – överlag okej, men det finns saker som skaver
Röd – stora och trängande bekymmer

Läs mer i MITSloan Management Review-artikeln ”Leading remotely requires new communication strategies”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © LIGHTFIELD STUDIOS

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 02

Upprepade dåliga beslut är otillåtet för alla undantaget chefen själv

Av Vibeke Pålhaugen

– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->

25 01

Chefstillvaron baserad på ”sanning, lögn och dåligt minne”

Av Vibeke Pålhaugen

Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen