I den eviga chefsjakten på produktivitet är många chefer sina egna värsta fiender. En ny forskningsstudie från Stanford University har kommit fram till att chefer oavsiktligt kastar bort medarbetarnas tid.
Inte sällan belastar chefer nämligen sina direktrapporterande med onödigt arbete främst genom att
# tilldela tidskrävande uppgifter
…utan att fundera på hur mycket tid uppgiften kommer till att kräva, om den verkligen är prioriterad eller vilka andra uppgifter som eventuellt behöver prioriteras ned/bort
# komma med ogenomtänkta kommentarer
…utan att tänka på att medarbetarna kan uppfatta dem som (arbets)order.
# vägra delegera
...eller "cookie licking" (efter barndomsdevisen att om jag slickar på kakan, så får jag behålla den själv) som det också kallas. Det i sin tur kan skapa onödigt merarbete för medarbetarna.
För konkreta exempel och mer djup läs Inc-artikeln ”Stanford Professors Find Bosses Often Waste Employees' Time. Here's Why”.
Foto: © es2uphoto
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
15 02
– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->
25 01
Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->
Läs alla blogginlägg i arkivet