Chef på väg in i tjockaste dimman

Det är tveksamt om hans ledarskap kan beskrivas som tydligt. I förra veckan skickade Microsoft vd’en Satya Nadella ett tre A4-sidors mejl till sina 118 000 underställda. Han skriver om företagets nya vision och med en overklig kombination av floskiga managementord och flummigheter berättar han om hur teamet (på 118 000 personer...) ska göra magiska saker tillsammans. Bland annat ska du och jag (som kunder) i närstående framtid inte bara välja Microsoft, vi ska också älska dem. Högsta chefens obegripligheter avslutas med att i en bisats nämna att framtiden kommer kräva ”tough choices”. Det var mejlets mest förståeliga budskap; det magiska teamet kommer bli mindre.

I ärlighetens namn har jag inte uthålligheten att ta mig genom hela Nadellas mejl, men Microsofts nya vision ger mig något att tänka på:

To empower every person and every organisation on the planet to achieve more.

Jag jämför den med Bill Gates vision för Microsoft från 1977. Den fjälltoppen han ritade ut att Microsoft skulle bestiga tillsammans var:

 A computer on every desk and in every home (running Microsoft software).

Bill Gates var tydlig och konkret. Och oerhört djärv. Året var trots allt 1977. Och nu snart 40 år senare ritar Nadella ut Microsofts nya vision och den fjälltoppen är täckt av tjock dimma. Och djärvhet har ersatts av övermod. Jag känner med Microsoft cheferna som nu står inför uppgiften att övertyga sina medarbetare om att de har ”ett djupt meningsfullt jobb” där deras dagliga slit och strävan åsyftar att ge varje människa och organisation på denna planet styrkan att uppnå mera…. . Uppnå mera av vadå, är däremot högst oklart.

Jag blir nyfiken på branschkollegorna och jag hittar att Microsoft långt ifrån är ensam om att ha en vd som styr rakt in i dimman. Eller som har fastnat för modeordet ”empower”. Några exempel:

I 1961 uttalade John F Kennedy för första gången visionen att inom tiårets slut ”landing a man on the moon”. I 1977 drömde Bill Gates om att vi alla skulle ha en pc hemma. I 1980 ritade Steve Jobs Apple’s fjälltopp “To make a contribution to the world by making tools for the mind that advance humankind.” Och tio år senare satte Jobs en ny vision; ”1 000 songs in your pocket”. Historien är fylld med chefer som har haft konkreta, inspirerande och djärva visioner.

Jag grubblar över varför visionerna till nutidens chefer så ofta är innehållslösa och täckt av tjock dimma. Vår tids otålighet kan vara en förklaring. Kennedy sa att de skulle ta tio år att få en man på månen och det tog Gates några decennier att uppnå sin vision. Hur många chefer vill idag riskera jobbet genom att säga att det här ska vi göra och det kommer att ta si sådär tio-tjugo år?! Men jag tänker att huvudförklaringen kan vara en annan. Gates, Jobs och Kennedy hade på sin tid varken smarta mobiltelefoner, bärbar dator eller trådlöst bredband. De gjorde sig klar med dagens nyheter och (pappers)tidningen till frukost. De fick inte 200 emejl per dag. De behövde inte förhålla sig till en ständig ström av textmeddelanden från medarbetare som vill ha snabba beslut eller från Posten som meddelar att paket väntar på ICA. Och de var inte beroende av att stup i kvarten kolla mejlboxen, Facebook, Twitter eller dagens Youtube-klipp. Chefer som Gates, Jobs och Kennedy var av naturen ”empowered” att ”achieve more” genom att de helt enkelt hade mycket ostörd tid att tänka och skissa på djärva kristallklara fjälltoppar som badar i klarblå himmel.

Jag misstänker emellertid att Mr Nadella inte skulle hålla med mig om att det som skulle ”empower” dagens chefer (medarbetare och organisationer) att uppnå stordåd är att mer sällan välja och än mindre älska Microsoft, sin dator och den smarta telefonen!


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 02

Upprepade dåliga beslut är otillåtet för alla undantaget chefen själv

Av Vibeke Pålhaugen

– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->

25 01

Chefstillvaron baserad på ”sanning, lögn och dåligt minne”

Av Vibeke Pålhaugen

Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen