Coops vd ska inte klaga – han har de medarbetare han förtjänar

Jag känner en bris av förakt när Coop-vd:n Magnus Johansson i en DN-intervju beklagar sig över sin personal. Givet branschen kanske du tänker att det är hög personalomsättning eller sjukfrånvaro som irriterar honom, men nej, det som stör Sverige-chefen är att personalen ägnar dagarna åt att ”sätta upp saker och ting i butikshyllorna”.

Vi har säkert för många medarbetare som ser sig själva som en fortsättning på logistikverksamheten. Som tycker om att sätta upp saker och ting i butikshyllorna. Men att vara i en butik i dag är ett serviceyrke". Magnus Johansson, vd för Coop Sverige sedan 2017, till Dagens Nyheter 22 juli 2019

Som kund känns det inte alls oviktigt att det finns ”saker och ting i butikshyllorna” och jag kan inte förstå vd:ns raljerande förakt, men Johansson vet självklart bättre än jag vad den krisdrabbade matkedjan behöver för att sluta förlora pengar. Men olyckligtvis för Coop var DN-intervjun ett steg i fel riktning mot Johanssons lösning, nämligen att rädda skutan med ”branschens bästa kundbemötande”. Medarbetarna och facket blev nämligen föga förvånande upprörda och förbannade över Johanssons ”svepande och nedlåtande” uttalande.

I DN-intervjun missar Johansson tre basala grundfundament i chefs- och arbetsgivarrollen: 

Tänk innan du pratar

I rollen som chef och arbetsgivarens företrädare kan du inte fritt dela med dig av vad du tycker, tänker och gör. Allt du säger ska vara sant, men du kan inte alltid berätta hela sanningen. 

Coop har inte sämre kundbemötande än andra kedjor även om det kan skilja sig från butik till butik. Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson till Fri Köpenskap

Handlar det dessutom om subjektiva sanningar – som att det är medarbetarnas bristande kundbemötande som är problemet – bör håll-tyst-varningsklockan ringa i de flestas sällskap, och synnerligen så om du pratar med en journalist från en rikstäckande tidning.

Peka aldrig finger (på medarbetarna)

I rollen som chef och arbetsgivarens företrädare är du inte bara ansvarig för vad du gör/inte gör, men också för vad andra gör/inte gör. För ett (eventuellt) bristande kundbemötande är därmed Coop-vd:n själv ansvarig, och kan därför inte skylla på medarbetarna. Han är inget offer.

Jag tänker på alla som kommer till jobbet varje dag och sliter så hårt, och så får de läsa något sånt här. Jag kan förstå om man blir oerhört förbannad. Handels förbundsordförande Susanna Gideonsson till Dagens Nyheter 22 juli 2019

Forskning visar att chefer som skyller ifrån sig förlorar status, tappar förtroende, lär sig mindre och presterar sämre än de som tar ansvar. I tillägg blir medarbetarna osäkra och mindre benägna att ta initiativ och ansvar. Fingerpekandet är dessutom förödande smittsamt.

Du får de medarbetare du förtjänar

I rollen som chef och arbetsgivarens företrädare får du de medarbetare du förtjänar. Om medarbetargrupper beter sig på ett oönskat sätt – som att ägna sig åt att "sätta upp saker och ting i butikshyllorna" – så är det för att du som chef eller dina företrädare på olika sätt uppmuntrar/har uppmuntrat just det beteendet.

The principal point of cleverness is to know how to value things just as they deserve. Francois de La Rochefoucauld

För att få de medarbetare du förtjänar är chefsuppgiften främst att utveckla och skapa förutsättningar, men också i vissa fall att avveckla. Coop-medarbetare som ”sätter upp saker och ting i butikshyllorna” gör det för att de upplever att det förväntas, för att det är vad de kan och/eller för att de mäts och får beröm för när de gör just det (eller ve och fasa; skäll när det inte görs). Förklaringen till att kundbemötande (eventuellt) brister är att Coops chefer inte har utvecklat och skapat förutsättningar för medarbetarna att lägga mer tid och hjärta på att prata med kunderna. 

Måhända var det julihettan och sommarstiltjen som fick Johansson att slinta med tungan och hytta med pekfingret i DN-intervjun, men kvarstår gör att det kommer krävas själv- och ledarinsikt, problemförståelse och mycket eget arbete innan Johansson får de medarbetare han själv tycker att han förtjänar. 


 

Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

20 08

Ekström duckar sitt ansvar och hånar sin chefskår

Av Vibeke Pålhaugen

Allt är helt nytt; människorna, miljön och arbetsuppgifterna. Ändå var sonen Jonathan fullkomligt bekymmerslös då han i måndags började i förskoleklass.… Fortsätt att läsa->

12 08

Metro-chefen är okontrollerbart upprörd och irriterad över att personalen har jobbet kvar

Av Vibeke Pålhaugen

Ett rykte spred sig på kontoret i fredags. Efter en stunds oroligt surrande gick några av medarbetarna till en av cheferna, som bara kunde bekräfta att det är sant; deras arbetsplats… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen