Den ofattbara chefsprioriteringen

Långfärdsskridskor i vintersol, hästridning i öppet landskap, lyxmiddag i skärgårdsmiljö, promenader vid havet och popcorn, te och värmeljus i myssoffan. Så beskriver Arbetsmiljöverket tillvaron som sjukskriven på grund av stress i den nysläppta filmen ”Utmaningen – om den sjuka jobbstressen”. Enligt filmen har vi det långt mindre härligt på jobbet där vi inlåsta i trista kontorslandskap terroriseras av sorlet från telefoner och skrivmaskiner(?!). Hade jag inte vetat bättre så hade jag efter de 8:08 minuterna längtat efter att bli utmattningsdeprimerad.

Och tack och lov så vet alla bättre än det som framgår av Arbetsmiljöverkets film. Mellan 2010-2014 ökade antalet arbetssjukdomar på grund av hög arbetsbelastning och problem i relationerna på arbetsplatsen med 70 procent och enligt Arbetsmiljöverket känner 8 av 10 arbetstagare någon som har blivit sjuk på grund av stress på jobbet. 7 av 10 känner någon som är i riskzonen. Vi kan därför tillåta oss den lilla överdriften att säga att alla idag vet att tillvaron som stressjuk är allt annat en idyll!


Filmen är en del i Arbetsmiljöverkets informationskampanj inför de nya reglerna för organisatorisk och social arbetsmiljö som börjar gälla den 31 mars 2016. Mångmiljonsatsningen har inte bara gett oss en film med doft av 90-tal (om vi bortser ifrån skrivmaskinsorlet…), men också städer och tidningar tapetserade med reklam för de 8:08 rörliga minuterna. Det är emellertid varken miljonerna eller de banala fånga dagen budskapen som gör mig innerligt upprörd. Det som retar är Arbetsmiljöverkets beslut att pådyvla oss chefer mer än onödigt med stress.

Som bekant höjer de nya reglerna kraven på oss chefer. Det är du och jag som har fått ansvaret att minska stressen och sjukskrivningarna. Lyckligtvis ska arbetsgivaren, enligt reglerna, se till att chefer har såväl kunskaper och befogenheter som rimlig arbetsbelastning och stöd i sin chefsroll att axla detta ansvar. Men olyckligtvis är det enligt Arbetsmiljöverket endast 23 procent av arbetsgivarna och 18 procent av arbetstagarna som tycker att chefer och arbetsledare har tillräckligt stöd från sin ledning för att kunna skapa en god arbetsmiljö.

Många chefer är okej med att kraven ökar, men det finns en väldigt stor osäkerhet kring vad de nya reglerna innebär och hur de ska förstås. Ännu större osäkerhet finns det hos chefer kring hur det ska gå till och om det ens är möjligt. Bristande stöd och resurser är en sak, men en väl så stor chefsutmaning är att den utsuddade gränsen mellan jobb och fritid trots sina avigsidor erbjuder en flexibilitet som många medarbetare för allt i världen inte vill vara förutan. Lyckligtvis kommer Arbetsmiljöverket därför ta fram en vägledning som ger arbetsgivare konkreta råd och exempel för tillämpning av föreskrifterna. Olyckligtvis är inte vägledningen redan framtagen. Den kommer först vara klar vid den ovissa tidpunkten under våren 2016. Den borde självklart redan ha varit klar för länge sen. Delvis för att dämpa stresspåslaget hos alla oss chefer och delvis för att vi som ansvariga ska kunna göra bästa möjliga jobb redan från nästa vecka.

De allt annat än meningsfulla 08:08 filmminuterna får irritationen att koka. Hur i all världen kan Arbetsmiljöverket ha prioriterat detta framför att få klar vägledningen?! Prioriteringen är fullständigt ofattbar. Men samtidigt tror jag mig att den är mycket enkel att förklara. Vem skulle inte föredra spånmöten med coola reklamare och dagar i studion med hippa filmfolk framför det öppna kontorslandskapets tristess? För att inte tala om den lockande möjligheten att skjuta på den miserabla uppgiften att under bedövande skrivmaskinsorl försöka förklara för oss chefer hur det hela ska gå till. 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 10

Chefers hemtrevliga kontor och lättkränkta medarbetare

Av Vibeke Pålhaugen

Work hard, stay low, reach high. Jobba mycket och håll truten så har du en framtid på bolaget, det var ledningens slogan till oss medarbetare på strategikonsultbyrån… Fortsätt att läsa->

09 10

Att vara (rikspolis)chef är banne mig inget skitjobb

Av Vibeke Pålhaugen

DEEEET FIIIIINNS IIIIIINGA SKITJOOOOOOBB!!!! Den norska hotellkungen Petter Stordalen kastar upprört kavajen på golvet. Han har precis visat ett tv-klipp där den norska riksdagens talman… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen