Högsta cheferna tycks varken ha ork eller lust

Maj är nästa gång det händer, men väntan känns för kort. Söndagens partiledardebatt i Agenda frestar inte till upprepning i närtid. Gänget på skärmen saknade såväl framåtanda som en positiv syn på tillvaron och framtiden, och ingen tycktes ha vare sig ork eller lust att leda landet.

Det är lätt att bli dyster över det haltande politiska ledarskapet som i och för sig inte enbart är ett svenskt fenomen. Lite mindre dystert blir det kanske om man tar in de två strömningar som just nu ökar företagsledares ansvarstagande, makt och inflytande utanför den egna verksamheten. Det politiska klimatet och det haltande politiska ledarskapet, men också ökande klyftor, större misstro mot företag, ökad konsumentmakt och miljöutmaningarna har nämligen gjort det nödvändigt för företag och dess chefer att se över sin roll i samhället. 

1) Chefens främsta uppdrag är inte längre att maximera ägaravkastningen

De senaste 40 åren har chefers uppdrag varit att tjäna en enda intressent; aktionärerna, enligt Nobelprisvinnaren Milton Friedmans doktrin att verksamheters syfte är att maximera aktionärsavkastningen. "There is one and only one social responsibility of business - to use its resources and engage in activities designed to increase its profits ..."

Miltons doktrin formaliserades 1997 av USAs inflytelserika The Business Roundtable – bestående av vd:arna från USAs 200 största och mäktigaste företag. I deras syftesbeskrivning står att läsa: “The paramount duty of management and of boards of directors is to the corporation's stockholders. The interests of other stakeholders are relevant as a derivative of the duty to stockholders."

Det var därför ingen liten nyhet när The Business Roundtable i september 2019 offentliggjorde att de har ändrat sin syn på verksamheters syfte och vd:ars åtaganden. I den 300 ord långa redogörelsen kommer numera aktionärerna på plats 5 över chefers framtida 5 huvudintressenter:

  • Delivering value to our customers
  • Investing in our employees.
  • Dealing fairly and ethically with our suppliers.
  • Supporting the communities in which we work.
  • Generating long-term value for shareholders

Each of our stakeholders is essential. We commit to deliver value to all of them, for the future success of our companies, our communities, and our country.

Överlag hyllades ändringen, men det finns också kritiska men framförallt skeptiska röster. Är det bara en PR-grej, och kommer företagen faktiskt att leva som de lovat? Men som Johnson & Johnsons vd Alex Gorsky skrev efter mötet; 

It isn’t an achievement, it’s a call to action.”

2) VD-aktivism

Att höga chefer försöker påverka politiken genom lobbying har lång historia. VD-aktivism (CEO Activism) är dock ett långt nyare fenomen. Globala studier visar att två tredjedelar av befolkningen – såväl anställda som kunder/allmänheten – idag vill att företagsledare använder sin maktbas och tar ställning i sociala frågor som inte direkt berör deras kärnverksamhet.

CEO activism is not a leadership choice, but a modern – and an evolving – expectation. CEOs have to realize that millennials are coming into the organization and expecting the CEO to [publicly] represent the values of that organization.” Marc Benioff, CEO of Salesforce

Vd-aktivism har under de senaste åren blivit ett väletablerat fenomen i USA, men har kommit även i Europa. Företagsledarnas drivkraft till aktivism kan vara eget och/eller medarbetarnas engagemang i en samhällsfråga. Nedan några exempel:

De anställdas engagemang 
Efter press från de anställda förnyade inte Google sitt kontrakt med Pentagon om att bygga militär-AI, och McKinsey & Co lämnade sitt avtal med den amerikanska immigrationsmyndigheten (ICE) efter avslöjandet om att barn separerades från sina föräldrar vid gränsen USA-Mexico. McKinseys vd, Kevin Sneader skrev i brev till sina anställda

…will not, under any circumstances, engage in any work, anywhere in the world, that advances or assists policies that are at odds with our values.” 

Händelser i samhället 
Många amerikanska vd:ar, bland annat Airbnb’s vd Brian Chesky, tog ställning efter avslöjandet om att flera tusen barn hade separerats från sina föräldrar vid gränsen USA-Mexico.

Efter skolskjutningen i Parkland 2018 fattade vd:n för en av USA största sportskedjor Dick’s Sporting Goods beslut om att ta bort vissa vapen och ammunition från alla landets butiker och höja åldersgränsen till 21 år. Vd:n Ed Stack uppmanar till strängare vapenlagar och andra företag att göra det samma. 

Klädföretaget Patagonia gick till hård attack mot Trump efter presidentens beslut om att kraftigt reducera storleken på flera nationella monument i Utah.

Walt Disneys vd Bog Igor uttalade att det skulle bli ”very difficult” för filmbolaget att spela in filmer i Georgia om staten godkände en ny och hårdare abortlagstiftning. 

I think many people who work for us will not want to work there, and we will have to heed their wishes in that regard. Right now we are watching it very carefully.”

Att som företagsledare ta ställning innebär i många fall ett stort risktagande – man kan stöta bort egna anställda och kunder/allmänheten. Historiskt har därför de flesta vd:ar följt den så kallade ”Michael Jordan-devisen”. Den kända basketstjärnan och namnet bakom Nike-skostorsäljaren ”Air Jordans” ska en gång när han avslog att svara på en politisk fråga ha uttalat:

Republicans wear sneakers, too."

Men nu är det 2019 och världen har förändrats. Anställda (framför allt den stora milleniumsgenerationen) och allmänheten förväntar sig mer av de högsta cheferna. Och en vd som levde upp till kraven var just Nikes vd Mark Parker när han 2018 firade bolagets 30 års-jubileum med en kontroversiell annons med aktivisten och tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick. Den nu 31-åriga Kaepernick har inte spelat i NFL sen han inför en träningsmatch 2016 valde att demonstrativt knäa under nationalsången i protest mot polisvåld mot svarta personer. Han fick president Trump och halva befolkningen mot och efter sig. 

Nike-annonsen splittrade precis som Kaepernicks knäande det amerikanska folket, men Nike tog risken som följer med vd- och ledaruppdraget. Den amerikanska varumärkesexperten Allan Adamson uttalade i samband med annonsen att oavsett vilken atlet Nike hade valt så hade de stött bort några kunder, och att 

If you try to please all people all the time, you will end up pleasing nobody.”

Den chef som väljer att ”sitta still i båten” i ett försök att göra alla nöjda och inte tappa någon över relingen kommer inte röra sig ur fläcken. Och det var just vad vi så tröstlöst fick uppleva i söndagens partiledardebatt. Ljuset och hoppet är nu att våra företagsledare demokratiskt uppmuntrat av anställda och allmänheten ska växla upp och in.

Källor och lästips på temat Verksamheters syfte
The Washington Post "What to watch for now that CEOs have rewritten the purpose of the corporation"
Quartz at work "Nearly 200 CEOs just agreed on an updated definition of the purpose of a corporation” och "If we want our corporate leaders held accountable, we must let other stakeholders in"
Fortune "America’s CEOs Seek a New Purpose for the Corporation"
Inc.com "In This Single Statement, CEOs From the Largest U.S. Corporations Just Changed the Purpose of Business"

Källor och lästips på temat CEO Activism
Harvard Business Review: The New Ceo Activist
Catalyst: CEO activism
World Economic Forum: Three reason why we need CEO activists 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

19 11

Det omtänksamma chefsbeteendet att säga ”jag har tappat allt förtroende för dig”

Av Vibeke Pålhaugen

För någon vecka sen läcktes en video där Googles vd Sundar Pichai säger att ledningen har förlorat medarbetarnas förtroende och att det kommer bli mycket svårt… Fortsätt att läsa->

12 11

Det är ingen riksnyhet att två chefer träter

Av Vibeke Pålhaugen

”Intriger och infekterade konflikter i chefsrummen på Alecta och andra storbolag”. Det lovade gott när SvD förra veckan erbjöd något som blivit olyckligt sällsynt… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen