Som jag har väntat och längtat. Min barndom var en evig väntan på barn-tv, att Tomten skulle komma, att lektionen skulle ta slut, att snön skulle falla eller att jag skulle bli stor. Jag räknade minuter, timmar eller dagar. Då jag i tonåren började extrajobba blev minuterna ännu längre. Det är 30 år sedan men jag minns hur jag förbjöd mig själv att kolla på klockan och besvikelsen när jag inte kunde hålla mig. Uret visade 13 och inte 17 som jag hade hoppats.
Det var då det. Då tålamod var en dygd och det bästa i livet var värd att vänta på. Nu har klockan hunnit bli 17 när jag hoppas att den är 11. Snabbhet, quick-fix och omedelbar tillfredsställelse är vår samtids ädla dygder. Blir det uppförsbacke saknar vi uthålligheten att kämpa oss upp. Vi hittar en ny väg istället. Det händer fortfarande att vi får vänta. På bussen, att få betala på Konsum eller på någon som kommer för sent till mötet. Då plockar vi prompt fram telefonen och beger oss ut på nätet. Inte en minut får ödslas och istället blir det Konsum-kassörskan som får vänta på oss.
Jag vill med bestämdhet hävda att för chefer är tålamod fortfarande en eftersträvansvärd dygd och viktig förmåga. Ledarskap handlar om att få människor som av naturen möter förändringar med motvillighet att utvecklas och ta steg i riktningar de inte hade tänkt sig. Det jobbet tar tid och kräver att vi chefer förmår ha tålmodighet med människor. Även i quick-fix samhället är det så att tålmodiga chefer:
Chefer är inte sällan otåliga själar, men många av oss strävar bäst vi kan med utmaningen att vara tålmodiga. För vi vet att det tar lång tid att skapa relationer, varumärken, förtroende, värderingar, högpresterande medarbetare och allt det som ska till för att göra våra verksamheter framgångsrika. Men hur är det med omgivningens tålamod med chefer som har tålamod? Vi har…
…MEDARBETARE som kräver snabba svar på alla frågor, feedback innan de har presterat och acceptans för att de är redo för nästa steg innan de ens har börjat.
…KUNDER/KLIENTER som kräver bättre lösningar till lägre kostnad med omedelbar leverans och helst igår.
…CHEFER som kräver att vi ska lösa de utmaningar våra företrädare misslyckades med på kortare tid än vad det tar att lära sig numret till växeln. Våra medarbetare ska kunna sitt jobb innan de har börjat och vara på topp varje dag. Och möter vi motgång betyder det inte längre utveckling, men avveckling.
Dagens omedelbar-tillfredställelse-förbannelse gör att många chefer har orealistiska förväntningar och krav på sig om att över natten skapa spektakulära resultat. Den överhängande risken är att vi chefer blir så skrämda att vi gör ingenting för då kan vi i alla fall inte misslyckas. Framgångarna uteblir och vårt välmående dalar.
Så kan vi ju inte ha det, så frågan är vad vi ska göra åt det? Jag tänker att lösningen är att ha tålamod med omgivningens otålighet. Där första steget är att våga säga till medarbetarna och chefen: ”Det kommer ta tid. Lång tid. Säkert minst 3-4 år.” Det kräver mod och uthållighet för det kanske innebär att chefen avvecklar dig eller att medarbetare avvecklar sig själva. Då gäller det att målet i sikte, för det finns fortfarande saker i livet som det är värt att vänta på!
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.
15 02
– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->
25 01
Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->
Läs alla blogginlägg i arkivet