Julbordssäsongens tre faser; så undviker du som chef farorna

Julbordssäsongen har sina traditionstunga tre faser, konstaterar jag lite krasst. Först kommer beslutet om det blir det av eller ej med tillhörande ramaskrin oavsett vilket, sen kommer så-undviker-du-skandaler-på-julbordet-tipsen och slutligen kommer skandalerna. 

Hittills visar sig år 2019 vara traditionen trogen. Förra veckan blev det exempelvis en rikstäckande nyhet när elbutiken MediaMarkt ställde in årets julbord. Skälet var som det brukar att företaget ”vill spara pengar”. Oss chefer emellan kan jag dock inte låta bli att konspiratoriskt tänka att chefers beslut om att dra in på julbord kan ha en inofficiell och ytterst nära koppling till fas 3; nämligen de ofrånkomliga julbordsskandaler som kan uppstå när alkohol, kollegor och chefer blandas. 

Chefer som inte trovärdigt kan hävda kostnadsskäl behöver hoppfullt förlita sig på fas 2 som jag i förra veckan läste om i Financial Times / Bloomberg att de stora revisionsbyråerna just nu ägnar sig åt. BDO berättar att de har anlitat ”förkläden” till sina julfester för att ”look after guests and ensure any venue has first aiders on site in case of any medical emergencies”. KPMG och PricewaterhouseCoopers uppmuntrar sina kontor att genomföra dagevent istället för kvällsfester med alkohol, medan Deloitte nöjer sig med att berätta hur de förväntar sig att medarbetarna ska bete sig på julfesten. Även KPMG och PricewaterhouseCoopers skickar ut sådana riktlinjer till sina anställda. 

Tanken på att skicka ut riktlinjer till inbjudna gäster om hur de inte ska bete sig krockar inte bara med min liberala övertygelse, men framförallt mot vad jag anser att jag som chef ska behöva ägna mig åt på dagarna. Men nyheter som den om vd:n som på julbordet tafsade på en medarbetare inför 700 kollegor, om anställda som bajsar i handfatet samt om polisen som vittnar om att misshandel och ofredande kollegor emellan är vanliga julbordshändelser, gör att jag inte trovärdigt kan hävda att fas 2/riktlinjerna är helt oberättigade. 

Så till alla chefskollegor som har passerat fas 1 (julbordet blir av) och som känner en annalkande oro inför fas 3; här kommer tips till fas 2:

Till chefer

  • Låt det vara frivilligt att vara med på julbordet.
  • Begränsa mängden alkohol som erbjuds och se till att det finns tillräckligt med mat och alkoholfria drycker.
  • Innan festen: Påminn medarbetarna om företagets förväntningar inför julfesten och våga vara tydlig med vad som anses vara opassande beteende.
  • Under festen:
    • Prata inte om arbetsuppgifter, karriärmöjligheter, lön eller liknande med dina medarbetare.
    • Var förberedd på att hantera opassande beteende.
    • Se till att det finns några chefer som är helt nyktra ifall kriser skulle uppstå.

Påminnelsen till de anställda kan innehålla saker som; ”Kom ihåg att…”:

  • du är fortfarande på jobbet
  • ingen bör bli full på en jobbfest
  • festen är tänkt att vara rolig, lättsam och återhämtande; jobbskvaller eller skitsnack om arbetsplatsen passar sig inte, ej heller frågor kring dina karriärmöjligheter, arbetsuppgifter eller lön
  • inte göra oönskade närmanden mot kollegor eller chefer
  • inte bli aggressiv eller våldsam.

Ett trevligt formulerat exempel på påminnelsesmejl hittar du här. Det skulle kosta på för mig som chef att behöva skicka ut sådana riktlinjer, men då får jag påminna mig själv om att den stora majoriteten medarbetare och chefer aldrig är i behov av vare sig uppfostran eller policyer kring vad som rätt och fel att göra på julfesten.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

03 12

Tålamodet tog slut, men hans tilltro till högsta ledningen var naiv

Av Vibeke Pålhaugen

Han var så stolt, glad och full av förhoppning för ett år sen när han fick det hedersamma uppdraget att ”få vara med och rädda” den anrika verksamheten.… Fortsätt att läsa->

26 11

Julbordssäsongens tre faser; så undviker du som chef farorna

Av Vibeke Pålhaugen

Julbordssäsongen har sina traditionstunga tre faser, konstaterar jag lite krasst. Först kommer beslutet om det blir det av eller ej med tillhörande ramaskrin oavsett vilket, sen… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen