Det finns de som anser att de bästa målen är utmanande, men realistiska (challenging goals). Och så har vi företag som exempelvis Google och Apple som förespråkar orealistiska och mer krävande mål (stretch goals).
Stretchmålen har mycket tack vara Google's OKR vunnit mark de senaste åren, men i januarinumret av Harvard Business Review kan vi i artikeln The Stretch Goal Paradox läsa att stretchmål är missförstådda, felanvända och väldigt sällan framgångsrika.
Orealistiska och krävande mål använda på fel sätt kan göra medarbetarna rädda och ängsliga, det kan döda motivationen och i slutändan skada prestationerna.
Därför ska två kriterier vara uppfyllda för att stretchmål ska var rätt vägval: det ska gå väldigt bra för verksamheten och det ska finnas resurser över. Med andra ord är djärvt risktagande ett smart val om du redan är framgångsrik och stark.
Artikeln erbjuder ett enkelt analysramverk för dig som chef för att bedöma om det bästa för din verksamhet/dina medarbetare är stretchmål. Eller inte.
Foto: © Sensay
13 01
Att vår högsta chef statsminister Stefan Löfven i december strosade runt i shoppinggallerior är högst anmärkningsvärt. Han har fått välförtjänt… Fortsätt att läsa->
02 12
Det kommer bli jul i år också, fast det är året då nästan allt blivit inställt. Men det är inte konstigt om chefer i ren utmattning och kreativ torka känner… Fortsätt att läsa->
Läs alla blogginlägg i arkivet