Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är uttröttade, och känslan av att inte räcka till som chef dränerar än mer. Mellanchefer är de som enligt studier rapporterar den högsta nivån av utbrändhet jämfört med andra yrkesgrupper just nu. Så var ska vi hämta energi för att orka vara de empatiska ledare som våra medarbetare önskar och behöver?
Fördelarna med det empatiska ledarskapet är stora. Medarbetare som arbetar i en empatisk organisation är exempelvis mer engagerade, tar fler kreativa risker och är mer behjälpliga mot kollegor – jämfört med i andra organisationer. Men för oss chefer kan det vara känslomässigt utmattande, och många tror därför att man måste välja; att offra den egna hälsan för medarbetarnas behov.
Lyckligtvis behöver man inte välja, enligt en artikel i senaste Harvard Business Review. Det finns en väg mot ett hållbart empatiskt ledarskap via tre goda steg:
1. Ta hand om dig själv
Om du tillåter dig själv att brännas ut så förvägrar du alla andra den bästa versionen av dig själv.
2. Öva på att kalibrera din omtanke
Balansera din känslomässiga empati. Att ta sig an en annan persons känslor i syfte att förbättra dennes välmående betyder inte att du ska engagera dig känslomässigt med oro, utan erbjuda empatisk uppmärksamhet och stöd. Ingen vill sitta och gråta tillsammans med chefen.
3. Träning ger färdighet – empati kan övas upp
År av forskning visar tydligt att empati är mer som en färdighet än en egenskap. Öva, och pröva.
För fler konkreta exempel och tips, läs Harvard Business Review-artikeln “How to Sustain Your Empathy in Difficult Times”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet