Att orka vara en empatisk chef

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är uttröttade, och känslan av att inte räcka till som chef dränerar än mer. Mellanchefer är de som enligt studier rapporterar den högsta nivån av utbrändhet jämfört med andra yrkesgrupper just nu. Så var ska vi hämta energi för att orka vara de empatiska ledare som våra medarbetare önskar och behöver?

Fördelarna med det empatiska ledarskapet är stora. Medarbetare som arbetar i en empatisk organisation är exempelvis mer engagerade, tar fler kreativa risker och är mer behjälpliga mot kollegor – jämfört med i andra organisationer. Men för oss chefer kan det vara känslomässigt utmattande, och många tror därför att man måste välja; att offra den egna hälsan för medarbetarnas behov.

Lyckligtvis behöver man inte välja, enligt en artikel i senaste Harvard Business Review. Det finns en väg mot ett hållbart empatiskt ledarskap via tre goda steg:

1. Ta hand om dig själv

Om du tillåter dig själv att brännas ut så förvägrar du alla andra den bästa versionen av dig själv. 

2. Öva på att kalibrera din omtanke

Balansera din känslomässiga empati. Att ta sig an en annan persons känslor i syfte att förbättra dennes välmående betyder inte att du ska engagera dig känslomässigt med oro, utan erbjuda empatisk uppmärksamhet och stöd. Ingen vill sitta och gråta tillsammans med chefen.

3. Träning ger färdighet – empati kan övas upp

År av forskning visar tydligt att empati är mer som en färdighet än en egenskap. Öva, och pröva. 

För fler konkreta exempel och tips, läs Harvard Business Review-artikeln “How to Sustain Your Empathy in Difficult Times”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen