Ska chefer sätta realistiska eller orealistiska mål?

Det finns de som anser att de bästa målen är utmanande, men realistiska (challenging goals). Och så har vi företag som exempelvis Google och Apple som förespråkar orealistiska och mer krävande mål (stretch goals).

Stretchmålen har mycket tack vara Google's OKR vunnit mark de senaste åren, men i januarinumret av Harvard Business Review kan vi i artikeln The Stretch Goal Paradox läsa att stretchmål är missförstådda, felanvända och väldigt sällan framgångsrika.

Orealistiska och krävande mål använda på fel sätt kan göra medarbetarna rädda och ängsliga, det kan döda motivationen och i slutändan skada prestationerna.

Därför ska två kriterier vara uppfyllda för att stretchmål ska var rätt vägval: det ska gå väldigt bra för verksamheten och det ska finnas resurser över. Med andra ord är djärvt risktagande ett smart val om du redan är framgångsrik och stark.

Artikeln erbjuder ett enkelt analysramverk för dig som chef för att bedöma om det bästa för din verksamhet/dina medarbetare är stretchmål. Eller inte.
Foto: © Sensay

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen