Det omtänksamma chefsbeteendet att säga ”jag har tappat allt förtroende för dig”

För någon vecka sen läcktes en video där Googles vd Sundar Pichai säger att ledningen har förlorat medarbetarnas förtroende och att det kommer bli mycket svårt att återvinna det. Som chef känner jag omedelbart i ryggmärgen hur besvärlig förtroendekrisen måste vara för alla chefer på Google. För utan medarbetarnas förtroende är det ytterst svårt att få så mycket gjort, i varje fall med duglig effektivitet. 

Vi chefer vet att förtroende är svårt att få, enkelt att förlora och ytterst knepigt att återvinna. 

Trust is like the air we breathe - when it's present, nobody really notices. When it's absent, everyone notices." Warren Buffett

I mötet med en ledningsgrupp förra veckan pratade vi om att förtroendet för chefer och ledare i allmänhet har varit sjunkande de senaste decennierna. Det eroderar chefers makt och ledarskapskraft lika väl som medarbetarnas engagemang och produktivitet. En av cheferna jag pratade med ställde frågan om det är ömsesidigt; det vill säga har vi chefer också fått mindre förtroende för våra medarbetare

Det finns stora mängder forskning och tusentals artiklar om chefers förtroendetapp och om hur vi chefer kan vinna, undvika att förlora eller återvinna våra medarbetares förtroende. Men trots en hel del sökande kan jag inte hitta svaret på chefens fråga; har vi chefer fått mindre förtroende för våra medarbetare

Det finns signaler som talar för (övervakning, byråkratisering) och emot (delegering, större ansvar), men jag kan inte ens hitta något om att vi chefer ens har fått frågan. Det i sin tur speglar bekymret att allt fokus riktas på förtroende för chefen. Men för att en relation ska fungera behöver förtroende finnas i båda riktningarna

Helt utom tvivel är det däremot att medarbetare – lika väl som chefer – gör saker som får andra att tappa förtroende för en. Och enligt min erfarenhet vågar chefer alltför sällan säga det till medarbetaren när det händer; ”En konsekvens av det du gjorde där är att mitt förtroende för dig är allvarligt sargat”

Om medarbetaren insiktsfullt och ångerfullt frågar hur den kan återvinna ditt förtroende så ha gärna följande teoretiska grund i bakhuvudet; Hur stort förtroende vi åtnjuter är en konsekvens av kombinationen av vår kompetenskaraktär/integritet och hur konsekventa vi är. Förlorat förtroende kan vinnas tillbaka, men hur svårt det kommer bli och hur stor insats som kommer krävas beror främst på vad som är orsaken till förtroendeskadan. Är förklaringen bristande karaktär/integritet (som exempelvis Google-ledningens hantering av sexuella trakasserier) och vid upprepade tillfällen (konsekvent) så visar forskningen att det kommer bli svårt. Beror medarbetarens felsteg varken på bristande kompetens eller integritet, så är det fullt möjligt. Det kommer dock ta tid, 18–24 månader enligt ny forskning. Se nedan fyrfältare om vad forskningen säger:

Det är självklart tufft att säga till en annan människa att förtroende är skadat eller borta, men då ska vi ha i åtanke att syftet inte är att bestraffa eller såra. Avsikten är att utveckla och i några tillfällen avveckla. Och oavsett vilket är det ett omtänksamt chefsbeteende, för vem vill väl vara i en situation eller på ett ställe där förtroende för mig inte finns och jag riskerar åstadkomma alltför lite. 

 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.

Till bloggarkivet

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

03 12

Tålamodet tog slut, men hans tilltro till högsta ledningen var naiv

Av Vibeke Pålhaugen

Han var så stolt, glad och full av förhoppning för ett år sen när han fick det hedersamma uppdraget att ”få vara med och rädda” den anrika verksamheten.… Fortsätt att läsa->

26 11

Julbordssäsongens tre faser; så undviker du som chef farorna

Av Vibeke Pålhaugen

Julbordssäsongen har sina traditionstunga tre faser, konstaterar jag lite krasst. Först kommer beslutet om det blir det av eller ej med tillhörande ramaskrin oavsett vilket, sen… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla blogginlägg i arkivet

Prenumerera på bloggen

Vibeke Pålhaugen