”Silence is no option” har varit budskapet bland USAs företagsledare under tiden som den folkrörelsen Black Lives Matter har fått stor nationell och global spridning.
I den internationella pressen har vi kunnat läsa om hur folkrörelsen har lett till att högt uppsatta företagsledare frivilligt har lämnat sin plats med vädjan om ”pledging my seat to a black candidate”. Andra höga chefer har fått sparken efter uttalanden som att ”I am not mourning George Floyd’s death” eller “I don’t believe there’s ever been a good person of color killed by a police officer”.
Men det mest intressanta är kanske att företagsledares Black Lives Matter-uttalanden granskas. Exempelvis under hashtaggen #pulluporshutup kollas det om det finns substans bakom stödet eller om uttalandena bara är tjusiga ord från ett pr-maskineri. I ett delat exceldokument finns just nu 220 höga företagsledares Black Lives Matter-uttalanden med respektive företags tillhörande mångfalds- och inkluderingsstatistik över exempelvis andelen svarta medarbetare och chefer.
Globala studier visar att idag vill två tredjedelar av befolkningen – såväl anställda som kunder/allmänheten – att företagsledare använder sin maktbas och tar ställning i sociala frågor som inte direkt berör deras kärnverksamhet. Det kallas VD-aktivism och har under de senaste åren blivit ett väletablerat fenomen i USA, som även dykt upp i Europa. Företagsledarnas drivkraft till aktivism kan vara eget och/eller medarbetares/kunders engagemang i en samhällsfråga.
"CEO activism is not a leadership choice, but a modern – and an evolving – expectation.”
Marc Benioff, CEO of Salesforce
Under förra veckan hamnade jag i funderingar kring hur svenska företagsledare skulle ta sig an ”tystnad är inget alternativ”-kravet som följer med Black Lives Matter-rörelsen. Chefer här till lands tar ju så ogärna ställning utanför det egna kontoret. Men under helgen fick vi det första publika och fullständigt avskräckande exemplet.
TV4s talangjurymedlem Alexander Bard skriver på Twitter under lördagsmorgonen ett tveklöst rasistiskt uttalande som upprör tiotusentals människor inklusive andra profilerade TV4-medarbetare. Det ställs krav om att TV4 ska ta ställning, men det vill bolaget först inte göra utan uttalar följande om medarbetarens rasistiska Twitterinlägg:
”Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina sociala plattformar och måste svara för dessa själv. Det är inte en fråga för TV4 att svara på.”
Charlie Forsberg, kommunikationschef TV4 till Aftonbladet
Lite senare under lördagen ändrar sig TV4. De har nu bestämt sig för att ta Bard i försvar. Med ”yttrandefrihetsflaggan” i högsta hugg skriver TV4-programdirektören Viveka Hansson i ett längre Facebookinlägg bland annat att vi måste klara av en och annan rasist som talangjurymedlem, och att på TV4 har man inga krav på att man måste dela TV4s värderingar för att få jobba för företaget.
"Våra Tv-rum måste klara av en och annan Alexander Bard. Jag tror ingen på allvar skulle uppskatta motsatsen. Och jag delar oron för att tv-chefer, ansvariga på bibliotek, förlag eller tidningar i sin iver att göra rätt går för långt i att stänga av fönster eller rensa i arkiv. Vi måste hålla huvudet kallt lite inför olika kampanjer och bojkotter."
"Men om TV4 enbart skulle låta människor ta plats i rutan vars åsikter och handlingar rimmar med företagets egna värderingar och är prövade på förhand skulle vi få en väldigt trång tv-värld. Så vill väl egentligen ingen ha det."
Allmänhetens vrede och röster om bojkott tilltar under lördagseftermiddagen, men det är först när talangjurykollegan Bianca Wahlgren och Talangs produktionsbolag Fremantle ställer krav på att Bard, som har ett eget kontrakt med TV4, lämnar juryn som företagsledningen ändrar ställningstagande ytterligare en gång. TV4 sparkar under lördagskvällen Alexander Bard, men fortfarande kan de inte förmå sig att ta ställning mot Bards uttalande.
”TV4 har varit i kontakt med Alexander Bard under kvällen och har gemensamt kommit fram till att det inte passar att han fortsätter som jurymedlem i Talang.”
Lotta Edvardsson, exekutiv producent för Talang
Det är ett episkt chefshaveri oavsett vinkel. Och att en arbetsgivare och central samhällsaktör agerar på det här sättet är självklart mycket allvarligare och mer upprörande än provokatören Bards uppmärksamhetstörstande Twitterinlägg.
Jag vet inte vad som är mest skakande. Att TV4-cheferna saknar egen personlig övertygelse – eller inte vågar stå för den – om att Black Lives Matter. Eller att de fullständigt otidsenligt inte har förstått att om en samhällsfråga är av stor vikt för deras medarbetare, kunder och/eller leverantörer/samarbetspartners så är den automatiskt också av vikt för företagsledningen. Den måste snabbt, tydligt och handlingskraftigt ta ställning. Åtminstone om den hyser ambitionen att bedriva en långsiktig och lönsam verksamhet i det tjugonde århundradet.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.
15 02
– Alla kan fatta dåliga beslut – men inte vid upprepade tillfällen, deklarerade Magdalena Andersson som sin ”enkla ledarskapsfilosofi”. Med den som grund backade hon… Fortsätt att läsa->
25 01
Jag kan begripa om det spontant inte känns lockande att ta sig an TV-serien Makten, som just nu sänds på SVT. Men ett tio timmar långt drama om det norska socialdemokratiska partiet… Fortsätt att läsa->
Läs alla blogginlägg i arkivet