6 ord och fraser du som chef vill undvika under svåra samtal

Det finns alltid en orsak till att chefsvardagens svåra samtal är just svåra. Och som stressad och pressad är det lätt att säga fel saker, med utfallet att det blir än svårare.

Följande misstag är lätta att göra men inte alls omöjliga att undvika:
 
1. Utgå från att egna ståndpunkter är självklara
Undvik: ord som uppenbarligen, tydligen, utan tvekan med mera. 
 
2. Överdrifter
Undvik: fraser som “Du… aldrig…” och “Du… alltid…”.
 
3. Berätta för andra vad de borde göra
Undvik: frasen “Du borde…” och säg hellre ”En möjlighet…”, ”Har du tänkt på…” eller ”Du kanske vill fundera över…”. 
 
4. Skylla sina känslor på andra 
Undvik: fraser som “Jag blev så arg när du…” eller ”Det gjorde mig så besviken att du…”.
 
5. Ifrågasätta någons karaktär eller integritet
Undvik: att säga att du anser att det personen har gjort är ”fel”, ”oprofessionellt”. eller ”oetiskt”. Att istället exempelvis säga ”Det strider mot företagets riktlinjer”, ”Det krockar med företagets värderingar” eller ”Det undergräver folks förtroende för dig…” ökar sannolikheten för ett gott samtalsresultat.
 
6. Och säg aldrig: ”Det är inte personligt”/”Ta det inte personligt”.

För fördjupning kring ämnet och fler konkreta exempel läs The Harvard Business Review artikeln “Words and Phrases to Avoid in a Difficult Conversation”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © nataba

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen