8 steg mot att (våga) delegera mera

Ökad produktivitet, motivation och ansvarstagande är de oomtvistliga fördelar som verksamheter upplever när cheferna är bra på att delegera. Ett extra plus är att delegering också är väldigt gynnsamt för chefers och medarbetares välmående.

Trots att ”alla” chefer vet detta är delegering svårt för väldigt många. Ofta börjar problemet i högsta chefsskiktet för att sedan sprida sig ned genom chefsleden, med olyckliga konsekvenser för organisationskulturen, verksamhetens resultat och människors välmående.
 
Ändra förhållningssätt

Som chef är första steget mot att framgångsrikt delegera mer att förstå sitt eget delegeringsmotstånd. Vad är målet och vilket beteende är det som blockerar? Fortsätt vidare med små låg-risk-delegeringsexperiment.
 
Ändra beteende

Andra steget är att ändra beteende, och enligt en artikel i Harvard Business Review så gör chefer som delegerar med stor framgång följande åtta saker: 

  1. Väljer rätt person – och det handlar inte alltid om vem som har kunskapen eller tiden att göra det. 
  2. Är tydliga med vad personen är ansvarig för och vilka frihetsgrader som finns
  3. Beskriver i detalj det önskade resultatet
  4. Ser till att resurserna som behövs finns tillgängliga
  5. Bestämmer tid och form för milstolpar, deadlines och avstämningar så att mikromanagering och under-managering undviks
  6. Uppmuntrar nya kreativa arbetssätt för att uppnå målen
  7. Skapar en engagerande miljö
  8. Accepterar risktagande och misstag, och använder det som möjligheter till lärande

 För mer djup och konkreta exempel läs Harvard Business Review-artikeln ”8 ways Leaders Delegates Successfully”
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: denisismagilov

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen