Vi har knappt sett början av vad AI och algoritmer kommer att ge chefer för möjligheter att skapa mer flexibla och givande arbetssätt. Men det kommer inte nödvändigtvis att göra oss till bättre chefer, för risken för dystra avigsidor är stor. Chefsdilemmat är att avgöra när AI och algoritmer är rätt, och när det kommer göra större skada än nytta.
Exemplen är många: Att justera färgtemperaturen i kontorsbelysningen så att medarbetarnas inre dygnsrytm ställs om till tidig morgon fast det blivit sen eftermiddag. Armband som börjar vibrera när du inte är tillräcklig effektiv, sensorer som läser av dina ögon framför skärmen för att ruska till dig om du inte är tillräckligt alert, nudgingmejl som får dig att jobba efter arbetstid eller sms som trillar in om du är fem minuter sen till jobbet.
Teknologin gör det idag möjligt att förverkliga många av taylorismens drömmar beskrivna i boken The Principles of Scientific Management. Dock har synen på människans värde och produktivitet haft en sund utveckling sen Frederick W Taylor skrev boken 1911. Och få längtar tillbaka, medvetna om de stora riskerna för alienation, brist på engagemang och social oro.
Så hur kan du som chef avgöra vilka du ska använda – av alla nya teknologiska verktyg som erbjuds – i ditt ledarskap av medarbetarna? Och vilka ska du inte använda – nu, och i framtiden? Den amerikanska filosofen John Rawls erbjuder en metod:
“… the best way for people to make social decisions with far-reaching impact is for them to imagine how they would feel about those decisions if they woke up the next morning and found that they were one of the people who were directly affected and had no input into the decision.”
För fler konkreta, lockande och avskräckande exempel på chefers användande av AI och algoritmer läs Harvard Business Review-artikeln “When Algorithms Make Managers Worse”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Alexander Limbach
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet