År 2019 är status den att samtidigt som vi löste problemet med för lite samarbete/interaktion skapade vi annat; nämligen för mycket av exakt samma sak, och för lite av individuellt arbete i lugn och ro. Tiden vi interagerar med andra under arbetstid har ökat med 50 procent det senaste decenniet och de flesta tjänstemän och chefer spenderar idag 85 procent av sin tid i möten, på mejlen, i telefonen eller i andra digitala samverkansverktyg. Det har fått förödande konsekvenser på såväl arbetets kvalitet som effektivitet, men också på individers välmående.
Forskning från MIT visar att i ”always-on”-arbetslivet har vi blivit bättre på att hitta och processa information, men sämre på att tänka och fatta beslut utifrån det. När det kommer till att lösa mer komplexa problem visar forskningen exempelvis att interaktion över en viss omfattning är bortkastad tid (det vill säga ökar inte kvaliteten på lösningen) och att för mycket samarbete har en kostnad i form av att man får likhetstänkande och en mindre-än-perfekt-konsensuslösning. För lite interaktion och kommunikation kostar också eftersom man går miste om lärande och synergier.
Chefer behöver nu se till att medarbetarna (och de själva) får en bättre balans mellan berikande interaktion och stilla fokuserat arbete (under betald arbetstid). Och det är inte helt enkelt eftersom medarbetarna – rädda för att hamna utanför ”loopen” och trygga med hyperinteraktivitetens bekräftande av att ”jag gör som alla andra” – inte kommer ändra sina beteenden på studs. I det arbetet har chefer fyra verktyg till hands:
För mer djup och konkreta tips kolla MIT Sloan Management Review artikeln ”Improving the Rhythm of Your Collaboration”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto:SolisImages
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet