Årets medarbetarsamtal – coronastyle

De årliga utvecklings- eller medarbetarsamtalen är i vanliga fall knepiga för såväl chefer som medarbetare, men i år bjuder covid-19 på en extra utmaning. Hur mycket ska du som chef ta hänsyn till pandemin i din bedömning, och hur säkerställer du att medarbetarnas olika förutsättningar kommer med i betraktningen?

Enligt en artikel i Harvard Business Review har experterna följande tips:

Reflektera över syftet. Är det att identifiera hög-, mellan och lågpresterare? Eller är det att stärka företagskulturen och -värderingarna? “You’re still trying to help your employees become as strong as possible.”

Tänk igenom dina bedömningskriterier. Är det fortfarande relevant att bedöma medarbetarnas prestation mot mål som sattes före coronapandemin? Om inte, så kan bättre kriterier vara dina medarbetares förmåga att lära och utvecklas, samt uthållighet, anpassningsförmåga och samarbetsskicklighet.

Visa medkänsla och fundera på att pausa prestationsgraderingen. Dina medarbetare har sannolikt haft olika förutsättningar och upplevelser under pandemin. Ta hänsyn till det i prestationsbedömningen. Ge en berättande utvärdering som har högt instruktionsvärde; det här har du gjort bra och det här kan du jobba på.

Samla annan typ av data. Om dina medarbetare har jobbat hemifrån har du inte lika mycket data/information att luta dig mot som normalt. Det ökar risken för att du blir partisk; dina stjärnmedarbetare har presterat på topp och dina mer strävande medarbetare har fallit igenom. Var medveten om dina fördomar och sök alternativa källor till information.

Var varsam med lågpresterarna och översvallande med dina högpresterare. Om inte tidigare är det här tillfället att försöka förstå varför medarbetare underpresterar. Ge dem utrymme och en bestämd tidsperiod att komma på banan igen, innan du går på den tuffa linjen. Var mer generös än någonsin med uppföljning, feedback och uppskattning till dina högpresterare, så de håller sitt engagemang uppe och så du får behålla dem.

För fördjupning och två caseexempel – utvecklingssamtal med en högpresterare och en lågpresterare – läs Harvard Business Review-artikeln “How to do performance reviews remotely”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto:  © julie

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen