Det finns goda och dåliga konflikter. De goda vill vi gärna ha fler av men de dåliga – som stjäl tid och energi, tär sönder förtroende och sänker allas välmående – är det en chefsuppgift att mota i grind.
Inte sällan är det en så kallad ”konfliktentreprenör” som ligger bakom de icke-önskvärda konflikterna. Det är personer som skapar konflikter av rent egenintresse och nöje. Det kan vara för att de tjänar på det, men oftast är det för att få uppmärksamhet och makt. De ägnar sig gärna åt att skriva passivt aggressiva mejl – med inslag av ALL CAPS, ryktesspridning och misstänkliggöring av företaget och ledningen – som de cc:ar så många så möjligt. Och de gör det om och om igen.
Som chef kan du varken distansera dig från eller ignorera konfliktentreprenörer i din medarbetargrupp. Enligt en artikel i Harvard Business Review rekommenderas följande:
För fördjupning och konkreta exempel på riktlinjer för att uppnå en goda-konflikter-kultur läs The Harvard Business Review-artikeln “How to Work with Someone Who Creates Unnecessary Conflict”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © sebra
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet