Att hejda medarbetare som gillar att skapa konflikter

Det finns goda och dåliga konflikter. De goda vill vi gärna ha fler av men de dåliga – som stjäl tid och energi, tär sönder förtroende och sänker allas välmående – är det en chefsuppgift att mota i grind.

Inte sällan är det en så kallad ”konfliktentreprenör” som ligger bakom de icke-önskvärda konflikterna. Det är personer som skapar konflikter av rent egenintresse och nöje. Det kan vara för att de tjänar på det, men oftast är det för att få uppmärksamhet och makt. De ägnar sig gärna åt att skriva passivt aggressiva mejl – med inslag av ALL CAPS, ryktesspridning och misstänkliggöring av företaget och ledningen – som de cc:ar så många så möjligt. Och de gör det om och om igen.

Som chef kan du varken distansera dig från eller ignorera konfliktentreprenörer i din medarbetargrupp. Enligt en artikel i Harvard Business Review rekommenderas följande:

  1. Identifiera konfliktentreprenören snabbt
  2. Spendera mer tid med konfliktentreprenören
  3. Omdirigera deras energi
  4. Bygg skyddsräcken – en kultur där goda konflikter frodas

 
För fördjupning och konkreta exempel på riktlinjer för att uppnå en goda-konflikter-kultur läs The Harvard Business Review-artikeln “How to Work with Someone Who Creates Unnecessary Conflict”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © sebra

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen