Att leda och jobba med personer som saknar självinsikt

Personer med självinsikt – som vet vilka de är och ser hur deras beteende påverkar omgivningen, och tar ansvar för det – är enligt studier en bristvara på arbetsmarknaden. Brist på självinsikt har en olycklig påverkan på produktivitet, framgång och ledarskapskraft.

Vi har alla haft en kollega, underställd eller chef som saknar självinsikt. Det kan vara frustrerande, omotiverande, stressande och det påverkar sannolikheten för att vi byter jobb. Som tur är finns det sätt att hantera och förhålla sig till personen med skral självinsikt. Harvard Business Review föreslår följande tre steg:

1) Är det självinsikt som är problemet?
Brist på självinsikt är bara en av många möjliga förklaringar till jobbkonflikter. Taskigt beteende kan bero på att personen är omedveten, men på våra arbetsplatser har vi också aware-don’t-care-personer; de som beter sig illa och försvarar det.

2) Hjälp den utan självinsikt genom att ställa dig frågorna:

  • Är personen öppen för förändring?
  • Är jag rätt budbärare av högkvalitativ och korrigerande feedback? Att förtroende finns är avgörande.
  • Vad är worst case scenario?

För alla chefer ingår det i jobbet – för verksamhetens bästa – att försöka hjälpa medarbetare som saknar självinsikt. Det innebär emellertid inte att chefen måste göra allt själv.

3) Vad gör jag om personen inte förändras?
Det går att minimera negativ inverkan av en person med skral självinsikt genom att förhålla sig till personen på ett nytt [NH2] sätt.

För konkreta exempel och djupare läsning kolla Harvard Business Review-artikeln ”Working with people who aren’t self-aware”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © borispain69

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

14 02

Chefers eviga saknad efter oplanerad tid

Av Vibeke Pålhaugen

Att chefer behöver utrymme för att tänka, och marginaler för spontana möten och att ta hand om akuta problem, är ingen nyhet. Och de flesta har någon gång fått… Fortsätt att läsa->

12 02

Att leda och jobba med personer som saknar självinsikt

Av Vibeke Pålhaugen

Personer med självinsikt – som vet vilka de är och ser hur deras beteende påverkar omgivningen, och tar ansvar för det – är enligt studier en bristvara på… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen