Personer med självinsikt – som vet vilka de är och ser hur deras beteende påverkar omgivningen, och tar ansvar för det – är enligt studier en bristvara på arbetsmarknaden. Brist på självinsikt har en olycklig påverkan på produktivitet, framgång och ledarskapskraft.
Vi har alla haft en kollega, underställd eller chef som saknar självinsikt. Det kan vara frustrerande, omotiverande, stressande och det påverkar sannolikheten för att vi byter jobb. Som tur är finns det sätt att hantera och förhålla sig till personen med skral självinsikt. Harvard Business Review föreslår följande tre steg:
1) Är det självinsikt som är problemet?
Brist på självinsikt är bara en av många möjliga förklaringar till jobbkonflikter. Taskigt beteende kan bero på att personen är omedveten, men på våra arbetsplatser har vi också aware-don’t-care-personer; de som beter sig illa och försvarar det.
2) Hjälp den utan självinsikt genom att ställa dig frågorna:
För alla chefer ingår det i jobbet – för verksamhetens bästa – att försöka hjälpa medarbetare som saknar självinsikt. Det innebär emellertid inte att chefen måste göra allt själv.
3) Vad gör jag om personen inte förändras?
Det går att minimera negativ inverkan av en person med skral självinsikt genom att förhålla sig till personen på ett nytt [NH2] sätt.
För konkreta exempel och djupare läsning kolla Harvard Business Review-artikeln ”Working with people who aren’t self-aware”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © borispain69
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet