Stress och utbrändhet accelererar i covid-tider

Arbetsrelaterad stress och utmattning var alarmerande hög redan innan covid-19, men det senaste året har problemet nått nya höjder.
 
Sen länge vet vi rent vetenskapligt varför utbrändhet uppstår. Huvudorsakerna är

  • ohållbar arbetsbelastning
  • upplevelse av låg kontroll
  • belöning upplevs som liten i förhållande till ansträngning
  • bristande socialt stöd
  • upplevelsen av orättvisor
  • dålig match mellan arbetets krav och egna värderingar och förmågor.


Som framgår är de flesta av orsakerna ovan av organisatorisk karaktär. Trots det brukar den utskrivna medicinen vara individuell, av typen ”ta-bättre-hand-om-dig-själv”. Företagen erbjuder yogapass, stegmätartävlingar, hälsoappar, gymkort och meditationsträning men ger föga verkan, eftersom de orsakande organisationsfaktorerna förblir oförbättrade. Här har vi förklaringen till att vi inte lyckas få stopp på den skenande arbetsrelaterade psykiska ohälsan.

Enligt en artikel i senaste utgåvan av The Harvard Business Review är bristen på organisationsfokus även förklaringen till att stress och utmattning har fått ytterligare skjuts under coronapandemin. Statistiken är sorglig och forskarna kan redan nu se att chefskåren har gjort följande fel:

Vi anpassade inte arbetsbelastningen
Vi gav inte de anställda kontroll och flexibilitet
Vi tillät fler möten och ohälsosamma nivåer av skärmtid
Vi insåg inte omfattningen av de anställdas kämpande

Notera dock att det ännu är långt ifrån för sent för oss att göra rätt.


För djupläsning, tjänstemannastatistik från senaste pandemiåret samt tips om hur att mota utbrändhet i grind; läs The Harvard Business Review artikeln ”Beyond Burnout”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: © Kaspars Grinvalds

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen