Att många i onödan cc:ar chefer på mejl är en välkänd och irriterande tidstjuv för många chefer. Värdefull tid går till spillo, men inte nog med det. Ny forskning har kommit fram till att cc:a-chefen-ovanan har ytterligare en kostnad, nämligen lägre förtroende.
En studie vid University of Cambridge har kommit fram till att när en medarbetare cc:ar chefen i ett mejl till en kollega, så upplever mejlmottagaren att kollegan saknar förtroende för hen. Om medarbetare ofta cc:ar chefer så sprider sig också en allmän uppfattning om att organisationen som helhet präglas av lågt förtroende och har en kultur som bygger på rädsla.
Som chefer gör vi därför klokt i att ta tag i cc-okulturen inte bara för att döda den egna tidstjuven, men också för att undvika att förtroende inom organisationen urholkas.
Läs gärna mer i Harvard Business Review-artikeln ”CC'ing the Boss on Email Makes Employees Feel Less Trusted.”
Foto: ©Vege
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet