I den eviga chefsjakten på produktivitet är många chefer sina egna värsta fiender. En ny forskningsstudie från Stanford University har kommit fram till att chefer oavsiktligt kastar bort medarbetarnas tid.
Inte sällan belastar chefer nämligen sina direktrapporterande med onödigt arbete främst genom att
# tilldela tidskrävande uppgifter
…utan att fundera på hur mycket tid uppgiften kommer till att kräva, om den verkligen är prioriterad eller vilka andra uppgifter som eventuellt behöver prioriteras ned/bort
# komma med ogenomtänkta kommentarer
…utan att tänka på att medarbetarna kan uppfatta dem som (arbets)order.
# vägra delegera
...eller "cookie licking" (efter barndomsdevisen att om jag slickar på kakan, så får jag behålla den själv) som det också kallas. Det i sin tur kan skapa onödigt merarbete för medarbetarna.
För konkreta exempel och mer djup läs Inc-artikeln ”Stanford Professors Find Bosses Often Waste Employees' Time. Here's Why”.
Foto: © es2uphoto
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet