Ghosta – nyordet från 2016 – har ursprungsbetydelsen att avsluta ett romantisk förhållande genom att försvinna likt ett spöke. Det vill säga utan förklaring eller att svara på kontaktförsök.
Nu har ordet fått sin relevans även på arbetsmarknaden, för med åren har det blivit allt vanligare att chefer ghostas.
Det kan vara personer som under en rekryteringsprocess inte dyker upp på intervju eller som inte svarar på jobberbjudanden. Och ännu värre; det kan vara medarbetare som avsluter en arbetsrelation genom att helt enkelt inte komma till jobbet eller svara när chefen försöker få kontakt.
Ghosting-beteendet inträffar inom alla åldersgrupper, men förkommer oftare bland yngre medarbetare som uppväxta med sms, Facebook och liknande inte har samma träning i att ta obekväma samtal.
HR-professionens tips till chefer är att inte bara avskriva beteende som ouppfostrat och oförskämt.
Läs mer i Ottawa Citizen-artikeln “Here today, ghosting tomorrow - workers just disappear”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © chalabala
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet