Att ge första hjälpen till en medarbetare på arbetsplatsen är det många chefer som fått lära sig. Men hur många av oss vet hur vi bäst hanterar en medarbetares kris när det gäller psykisk ohälsa? Ökade påfrestningar i samhället leder till allt mer stress, ångest, oro och depressioner – och medarbetare blir allt mer öppna för och förväntar sig att kunna ha samtal med dig som chef om sin psykiska ohälsa och hur den påverkar deras arbete.
Det handlar inte om att chefer ska agera terapeuter. Men precis som vid fysiska åkommor behöver vi kunna ge grundläggande stöd och omsorg tills personen får professionell hjälp. På plats, vid behov.
Med rätt träning kan vi chefer göra stor nytta för såväl medarbetare som verksamhet. I senaste numret av Harvard Business Review ges chefer en tre-stegs-metod som bygger på KBT:
1. Bekräfta psykisk ohälsa
2. Agera på signaler om emotionell nöd
3. Ändra beteende
För vägledning, fördjupning och praktiska case-exempel, läs ”Helping an employee in distress”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Talaj
04 12
Autentisk. Den globala ordboksjätten Merriam-Webster har sett en stor ökning av sökningar på ordet, och korat det till Årets ord 2023. I en värld där det aldrig… Fortsätt att läsa->
17 11
Som bekant för alla chefer har den administrativa bördan generellt ökat i svenskt arbetsliv under de senaste 20 åren. Vi planerar, skriver policyer, utvärderar, dokumenterar,… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet