Chefers främsta uppdragsgivare är inte längre ägarna

De senaste 40 åren har chefers uppdrag varit att tjäna en enda intressent; aktionärerna, enligt Nobelprisvinnaren Milton Friedmans doktrin att verksamheters syfte är att maximera aktionärsavkastningen.

"There is one and only one social responsibility of business -- to use its resources and engage in activities designed to increase its profits ..."

Miltons doktrin formaliserades 1997 av USAs inflytelserika The Business Roundtable – bestående av vd:arna från USAs 200 största och mäktigaste företag. I deras syftesbeskrivning står också att läsa:

“The paramount duty of management and of boards of directors is to the corporation's stockholders. The interests of other stakeholders are relevant as a derivative of the duty to stockholders."

Men ökande klyftor, större misstro mot företag, det politiska klimatet, ökad konsumentmakt och miljöutmaningarna är bara några av de frågor som har gjort det nödvändigt för företag och dess chefer att se över sin roll i samhället.

Det var därför ingen liten nyhet när The Business Roundtable för någon vecka sen offentliggjorde att de har ändrat sin syn på verksamheters syfte. I den 300 ords långa redogörelsen kommer numera aktionärerna på plats 5 över chefers framtida 5 huvudintressenter. I den nya formuleringen åtar sig vd:arna att:

  • Delivering value to our customers. 
  • Investing in our employees.
  • Dealing fairly and ethically with our suppliers.
  • Supporting the communities in which we work.
  • Generating long-term value for shareholders.
     

Each of our stakeholders is essential. We commit to deliver value to all of them, for the future success of our companies, our communities, and our country.

Överlag hyllades ändringen, men självklart finns det också kritiska men framförallt skeptiska röster. Är det bara en PR-grej, och kommer företagen faktiskt att leva som de lovat? Men som Johnson & Johnsons vd Alex Gorsky skrev efter mötet; ”it isn’t an achievement, it’s a call to action.”

Stor enighet är det också om att en verkligt positiv förändring kommer att kräva att chefer får sin verktygslåda uppdaterad. De behöver lära sig och få redskap för att göra avvägningar mellan de olika intressenterna och för att värdera verksamheter utifrån fler dimensioner än vinst per aktie.

Läs mer i artiklarna:
The Washington Post "What to watch for now that CEOs have rewritten the purpose of the corporation"
Quartz at work "Nearly 200 CEOs just agreed on an updated definition of the purpose of a corporation” och "If we want our corporate leaders held accountable, we must let other stakeholders in"
Fortune "America’s CEOs Seek a New Purpose for the Corporation"
Inc.com "In This Single Statement, CEOs From the Largest U.S. Corporations Just Changed the Purpose of Business"


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: Rawpixel.com

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

15 09

År 2019 är chefsutmaningen att få teamet att samverka mindre

Av Vibeke Pålhaugen

År 2019 är status den att samtidigt som vi löste problemet med för lite samarbete/interaktion skapade vi annat; nämligen för mycket av exakt samma sak, och för lite… Fortsätt att läsa->

15 09

Ledningsbeslut du inte tror på och dina medarbetare inte kommer gilla

Av Vibeke Pålhaugen

Mick Jaggers devis ”You can’t always get what you want” beskriver alla mellanchefers vardag, men i vissa situationer är det svårare att gilla läget än i andra.… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen