De senaste 40 åren har chefers uppdrag varit att tjäna en enda intressent; aktionärerna, enligt Nobelprisvinnaren Milton Friedmans doktrin att verksamheters syfte är att maximera aktionärsavkastningen.
"There is one and only one social responsibility of business -- to use its resources and engage in activities designed to increase its profits ..."
Miltons doktrin formaliserades 1997 av USAs inflytelserika The Business Roundtable – bestående av vd:arna från USAs 200 största och mäktigaste företag. I deras syftesbeskrivning står också att läsa:
“The paramount duty of management and of boards of directors is to the corporation's stockholders. The interests of other stakeholders are relevant as a derivative of the duty to stockholders."
Men ökande klyftor, större misstro mot företag, det politiska klimatet, ökad konsumentmakt och miljöutmaningarna är bara några av de frågor som har gjort det nödvändigt för företag och dess chefer att se över sin roll i samhället.
Det var därför ingen liten nyhet när The Business Roundtable för någon vecka sen offentliggjorde att de har ändrat sin syn på verksamheters syfte. I den 300 ords långa redogörelsen kommer numera aktionärerna på plats 5 över chefers framtida 5 huvudintressenter. I den nya formuleringen åtar sig vd:arna att:
Each of our stakeholders is essential. We commit to deliver value to all of them, for the future success of our companies, our communities, and our country.
Överlag hyllades ändringen, men självklart finns det också kritiska men framförallt skeptiska röster. Är det bara en PR-grej, och kommer företagen faktiskt att leva som de lovat? Men som Johnson & Johnsons vd Alex Gorsky skrev efter mötet; ”it isn’t an achievement, it’s a call to action.”
Stor enighet är det också om att en verkligt positiv förändring kommer att kräva att chefer får sin verktygslåda uppdaterad. De behöver lära sig och få redskap för att göra avvägningar mellan de olika intressenterna och för att värdera verksamheter utifrån fler dimensioner än vinst per aktie.
Läs mer i artiklarna:
The Washington Post "What to watch for now that CEOs have rewritten the purpose of the corporation"
Quartz at work "Nearly 200 CEOs just agreed on an updated definition of the purpose of a corporation” och "If we want our corporate leaders held accountable, we must let other stakeholders in"
Fortune "America’s CEOs Seek a New Purpose for the Corporation"
Inc.com "In This Single Statement, CEOs From the Largest U.S. Corporations Just Changed the Purpose of Business"
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: Rawpixel.com
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet