Chefers eviga saknad efter oplanerad tid

Att chefer behöver utrymme för att tänka, och marginaler för spontana möten och att ta hand om akuta problem, är ingen nyhet. Och de flesta har någon gång fått rådet att skapa oplanerad tid för det i sin almanacka. Men säg den chef som inte känt saknad och dåligt samvete när den trots allt oftast blir fulltecknad.

Oplanerad tid – eller Executive Time som amerikanerna kallar det – är en nödvändighet. Ändå visar studier att chefers almanackor ofta saknar just det. Professorer på Harvard Business School har till exempel i två olika studier kommit fram till följande:

  • Chefer har i snitt 37 möten per vecka vilket motsvarar 72 procent av den totala arbetstiden
  • 85 procent av arbetstiden spenderas tillsammans med andra människor, vilket alltså lämnar 15 procent till eget arbete
  • Bara 25 procent av chefstiden är oplanerad.

The constant impression from CEOs I talk to is that they’re constantly starving for time.”
Professor Raffaela Sadun, Harvard Business School, i en studie av 1 100 vd:ar från sex länder

Men; det faktiska värdet av oplanerad tid beror självklart på hur den spenderas. Adam Grant, professor vid University of Pennsylvania’s Wharton School i sin kommentar gällande förra veckans nyhet om att president Trump har 60 procent Executive Time:

t depends heavily on the leader’s role — and on what executive time is being used for. Watching slanted news sources that confirm your intuitions? Bad. Reading analyses from experts that challenge your intuitions? Good.”

Läs mer i The Washington Post-artikeln ”Unlike Trump most CEOs have very little executive time.”

Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

 Foto: © Rawpixel.com

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen