Chefers smittsamma kompetensbrist

Kompetensbrist är ett stort globalt problem inom många yrken, och chef är ett av de där det råder störst kompetensgap på arbetsmarknaden. Generellt har chefer idag större kompetensluckor än medarbetarna de leder, vilket enligt forskning är den främsta orsaken till stagnerad produktivitet och utveckling.

Förklaringarna är flera; chefsbefordran innan nödvändig kompetens är på plats, chefs- och ledarutvecklingsprogram som inte ger större effekt och chefer som inte ser behovet av ny kunskap och utveckling.

Chefers haltande kompetens påverkar inte bara deras förmåga att lyckas i sitt uppdrag, det är också smittsamt. Chefen som inte jobbar med sin egen utveckling får sannolikt medarbetare som inte heller gör det. Och det kommer ytterligare förvärra den redan oroväckande kompetensbristen.

Chefer behöver således ta sin egen chef- och ledarutveckling på allvar för att komma åt problemet. I det arbetet är det nödvändigt att

  • de högsta cheferna tar ledningen
  • varje chef utreder sitt chefsutvecklingsbehov
  • varje chef får bättre grepp om vad de själva och medarbetarna lägger sin tid på, för att sen utveckla det som ger störst avkastning för verksamheten. 

Chefer har avgörande inflytande på verksamhetens resultat och kultur och de behöver därför få förutsättningar att göra ett bra jobb. Speciellt i en tid med stora förändringar och nya kompetenskrav är det av vikt att cheferna leder vägen.

För konkreta tips och mer läsning läs MIT Sloan Management Review-artikeln “The Downstream Damage of the Leadership Skills Gap”.  


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: eggeeggjiew

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen