Historien är full av felrekryteringar, och vilken chef har inte gjort misstaget att tacka ja och nej till fel personer. Men det skulle inte behöva vara så, för mer än hundra års vetenskaplig forskning ger chefer svar på både vad de gör fel i sina jobbintervjuer och vad de bör göra istället för att fånga de dolda diamanterna.
Chefers tre klassiska jobbintervjumisstag och lösningen på dem:
Frågorna
Misstag: Att ställa frågor som det exempelvis är lätt att fejka ”rätt” svar på; som ”Vilka är dina tre svaga sidor?”, eller som inte säger något som helst om framtida prestation; ”Hur många gem får plats på Stadion?”.
Lösning: Att ställa frågor kring tidigare beteenden och konkreta situationer; till exempel ”Berätta om en gång när du…”, ”Vad skulle du göra om…”, eftersom det säger något om framtida beteenden samt ledarskaps-, konflikt- och lösningsförmåga.
Kriterierna
Misstag: Att fokusera på att identifiera personliga likheter med kandidaten, och inte framtida prestation i arbetet. Exempelvis vilken skola personen gick i, klädstil, hårfrisyr eller namn.
Lösning: Att genomföra mer strukturerade intervjuer där nyckelförmågor är kartlagda och genomtänkta beteende- och situationsfrågor är framtagna inför samtalen med kandidaterna.
Prat vs Handling – Prata om vs Visa att
Misstag: Jobbintervjuer med upplägg som favoriserar de med talets gåva.
Lösning: Låt kandidater visa vad de kan genom exempelvis arbetsprov, tidigare kvantifierbara resultat eller jobbsimulering.
CV är överskattat och motivation är underskattad. Läs mer i The New York Times-artikeln “Job Interviews Are Broken. There’s a Way to Fix Them.”
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © gballgiggs
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet