Chefsmejlet som lyfte Google

Som bekant är onboarding – tiden från jobberbjudande och anställning till fullt produktiv medarbetare – en ytterst viktig och krävande period för såväl nyanställd som för verksamhet. Men en ännu större utmaning är det faktum att 20–30 procent enligt studier väljer att sluta innan de ens har varit anställda i ett år.

Med den kunskapen tar många verksamheter fram avancerade onboardingprogram med syfte att reducera den nyanställdas stress, öka engagemanget och lyfta produktiviteten. Men kanske behöver man inte krångla till det för mycket.

Googles ”Nooglers” – som de kallar sina nyanställda – blev produktiva 25 procent snabbare genom att chefen mejlades en fempunkts checklista söndagen före medarbetarens första arbetsdag. Listan hade följande fem tips:

1. Ha en uppdrags- och ansvarsdiskussion.
2. Matcha din Noogler med en fadder.
3. Hjälp din Noogler att bygga ett socialt nätverk.
4. Boka in månatliga onboardingmöten med din Noogler de första sex månaderna.
5. Uppmuntra en öppen dialog.

Mejlet kan kanske tyckas nedlåtande i sin enkelhet, men den var effektiv på Google. Kanske just för att mejlen var en enkel och vänlig påminnelse om onboarding uppgiften samtidigt som den lämnade utrymme (och förtroende) för chefens egen kreativitet.

Läs mer i Inc-artikeln ”Google Increased New Employee Productivity by 25 Percent With 1 Email. Here's What You Need to Know”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen