Som bekant för alla chefer har den administrativa bördan generellt ökat i svenskt arbetsliv under de senaste 20 åren. Vi planerar, skriver policyer, utvärderar, dokumenterar, sammanträder, protokollerar, följer upp och mejlar som aldrig förr.
Samtidigt har en förändring skett när det gäller fördelningen av arbetet. Det som förr utfördes av specialister som assistenter, sekreterare, administratörer med flera, ska nu utföras av administrativa amatörer – det vill bland annat säga: oss chefer. Och inte har vi något stöd i det arbetet heller. Enligt SCBs yrkesstatistik fanns det på 90-talet 256 000 sekreterare. 2010 hade antalet minskat till 29 000.
Att vi kommer få anställa sekreterare igen är tyvärr föga sannolikt. Men även en AI-sekreterare skulle kunna göra stor nytta för oss chefer. En robot som tar anteckningar under digitala möten, en som läser och svarar på mejl, en som sorterar och arkiverar kvitton och en som ger feedback till medarbetarna. Med mera. Och mycket mer.
Den amerikanska tidskriften Quartz at work utför experiment med en AI-sekreterare och uppgifter som de ovan, varje vecka. Det kan vara värt att hålla ett öga på för chefer som önskar en minskad administrativ börda.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © tashatuvango
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet