Chefstrenden vi gör klokt i att stoppa

Massuppsägningar som fenomen skapades av industrikoncerner under 1800-talet, för att hantera säsongsväxlingar och konjunkturnedgångar. Men redan i slutet av samma århundrade hade effektivitetstappet som följde dessa ständiga uppsägningar och nyanställningar drivit mellancheferna att – tillsammans med arbetarrörelsen – leda utvecklingen mot en mer stabil arbetsstock. Normen blev jobbstabilitet. 

På 1970-talet blomstrade massuppsägningarna upp igen som ett verktyg för att hantera konkurrens och/eller företagets överlevnad. Ytterligare femtio år senare har stora uppsägningar blivit ett permanent inslag på arbetsmarknaden. Inom techsektorn har exempelvis företag som Google, Facebook, Zoom, Twitter och Salesforce bara under de senaste månaderna skickat hem hundratusentals anställda. 

En uppsägning är en av de tio hemskaste och mest stressframkallande händelserna i en människas liv, men även de som får stanna påverkas negativt. Engagemang och produktivitet blir lidande. Därför är det helt avgörande att vi som chefer och arbetsgivare sköter uppsägningsprocessen så schysst och humant som möjligt. 

En ny chefstrend inom just techsektorn är att företag som Google, Twitter, Facebook och Salesforce säger upp anställda via mejl. Det är förödande för alla anställdas –  berörda och kollegor som inte fick mejl (just den dagen...) – engagemang och produktivitet. Med andra ord är det även förödande för verksamheterna.

I Forbes-artiklen ”Forget Zoom Layoffs. Job Cuts By Email Are Tech’s Latest Digital Pink Slip” kan du läsa mer om hur vd:arna försvarar sina massmejlsutskick, och hur de sågas av experterna. 

 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje vecka Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: ©Соболь Александр

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen