Det är ett klassiskt mellanchefsdilemma att högre chefer fattar beslut du inte stödjer, och gör dig (del)ansvarig för att utföra jobbet.
En naturlig reaktion är att ta sig an uppgiften med stor motvillighet. En annan frestelse är att frustrerat ventilera besvikelsen om att fel beslut är fattat med sina medarbetare. Det är två fallgropar man som chef vill undvika, men hur?
I Harvard Business Review-artikeln ”When You Have to Carry Out a Decision You Disagree With” beskrivs tre steg:
Att chefen själv är övertygad innan beslutet tas vidare till teamet ger större engagemang, bättre problemlösningsförmåga och inte minst en bättre genomförandeplan där chefens initiala farhågor redan är adresserade.
För konkreta exempel och mer förklaring läs Harvard Business Review-artikeln ”When You Have to Carry Out a Decision You Disagree With”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © Ljupco Smokovski
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet