Coacha en medarbetare att ta sig an en förändring

Det kan handla om att byta jobb, lära sig något nytt, förbättra en relation eller bryta en dålig vana. Förändring är lika svårt som det är nödvändigt i dagens arbetsliv, och för dig som chef är det viktigaste jobbet att hjälpa medarbetarna att ta sig an förändringar så att de utnyttjar sin fulla potential och gör sitt bästa möjliga jobb. Till den uppgiften har chefer en stor verktygslåda där coachning är ett mycket effektfullt ledarskapsverktyg.

I senaste numret av Harvard Business Review ges en beskrivning av hur du som chef kan gå till väga för att hjälpa en medarbetare genom coachningsprocessens fyra steg:

  • Målbild/önskemål
  • Nuläget
  • Utvecklingskartan mot målbilden/önskemålet
  • Göra, experimentera och öva

Så här kan du göra som chef:
Steg 1: Identifiera de medarbetare som är öppna för förändring
Innan du som chef kan använda coachning som ledarkapsverktyg måste du först fråga dig själv om medarbetaren är öppen för förändring. Är hen villig att lägga tid på att reflektera och experimentera i syfte att åstadkomma förändring?

Steg 2: Lägg grunden
Genom att visa att du bryr dig om medarbetaren och genom att ställa nyfikna utforskande öppna frågor i syfte att personen ska hitta sin målbild lägger du grunden för framgångsrik förändring. Det är lätt hänt att vi gör det motsatta; djupdyker ner i problemen och snabbt ger råd och lösningar. Målbilden på plats är nästa uppgift att hjälpa medarbetaren kartlägga gapet mellan målbilden och nuläget samt ta fram utvecklingskartan. Tips om hur det kan gå till finns i artikeln.

Steg 3: Se till att förändring sker
Genom uppföljning, reflektion och kalibrering av kartan hjälper du medarbetaren att uppnå bestående förändring.

För mer läsning, konkreta exempel och tips om hur du kan göra läs Harvard Business Review-artikeln ”Coaching for change”.


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

 Foto: denisismagilov

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen