Det kan handla om att byta jobb, lära sig något nytt, förbättra en relation eller bryta en dålig vana. Förändring är lika svårt som det är nödvändigt i dagens arbetsliv, och för dig som chef är det viktigaste jobbet att hjälpa medarbetarna att ta sig an förändringar så att de utnyttjar sin fulla potential och gör sitt bästa möjliga jobb. Till den uppgiften har chefer en stor verktygslåda där coachning är ett mycket effektfullt ledarskapsverktyg.
I senaste numret av Harvard Business Review ges en beskrivning av hur du som chef kan gå till väga för att hjälpa en medarbetare genom coachningsprocessens fyra steg:
Så här kan du göra som chef:
Steg 1: Identifiera de medarbetare som är öppna för förändring
Innan du som chef kan använda coachning som ledarkapsverktyg måste du först fråga dig själv om medarbetaren är öppen för förändring. Är hen villig att lägga tid på att reflektera och experimentera i syfte att åstadkomma förändring?
Steg 2: Lägg grunden
Genom att visa att du bryr dig om medarbetaren och genom att ställa nyfikna utforskande öppna frågor i syfte att personen ska hitta sin målbild lägger du grunden för framgångsrik förändring. Det är lätt hänt att vi gör det motsatta; djupdyker ner i problemen och snabbt ger råd och lösningar. Målbilden på plats är nästa uppgift att hjälpa medarbetaren kartlägga gapet mellan målbilden och nuläget samt ta fram utvecklingskartan. Tips om hur det kan gå till finns i artikeln.
Steg 3: Se till att förändring sker
Genom uppföljning, reflektion och kalibrering av kartan hjälper du medarbetaren att uppnå bestående förändring.
För mer läsning, konkreta exempel och tips om hur du kan göra läs Harvard Business Review-artikeln ”Coaching for change”.
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: denisismagilov
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet