Dålig organisationskultur – chefers sex varningssignaler

En dålig organisationskultur kan ha en starkt negativ påverkan på medarbetarengagemang och produktivitet liksom det kan stöta bort kunder – det är ingen nyhet. Men kombinationen sociala medier och medarbetares växande vilja att öppet prata om det de inte tycker fungerar på arbetsplatsen har numera gjort den interna organisationskulturen till en offentlig angelägenhet.

Chefer idag bör därför vara extra vaksamma på varningssignalerna om en kultur på nedgång. En nyligen släppt studie visar att det främst är följande sex saker man ska vara uppmärksam på:
 
(1) Otillräcklig investering i människor – chefer och medarbetare – samt deras utveckling

(2) Brist på ansvariggörande ökar sannolikheten för att anställda inte följer verksamhetens värderingar och att man inte rapporterar icke önskvärt beteende

(3) Brist på mångfald, jämställdhet och inkludering – från högsta ledningen och neråt i organisationen

(4) Klandervärt och dåligt beteende i högsta ledningen

(5) Höga krav på lönsamhet och tillväxt på bekostnad av sunda värderingar och god etik

(6) Otydlighet gällande värderingar och etisk standard uppstår när värderingar – som ska vara en ledstjärna för anställdas beteende – inte finns, inte är kända, inte görs möjliga av processer och system eller inte efterlevs av ledningen.
 
För konkreta företagsexempel och fler beskrivningar kolla The Quartz at work-artiklen “The 6 major signs that a company’s culture is in trouble” och Harvard Business Review-artiklen "6 signs your corporate culture is a liability"


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

 Foto: Halfpoint
 

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen