Den inkompetenta chefens två främsta kännetecken

Det har forskats kopiöst om den kompetenta chefen, den som åtnjuter högt förtroende, skapar högt engagemang och god produktivitet. Även den inkompetenta chefen, den som förpestar, dödar engagemanget, skapar en dålig arbetsmiljö och leder medarbetaren till icke-önskvärt beteende är välstuderad.

Inkompetenta chefer har en djupt skadlig effekt på sina medarbetare och organisationen, och enligt en artikel i Harvard Business Review är deras mest framträdande särdrag arrogans och en överdriven självsäkerhet.

I syfte att stävja den inkompetenta chefen in grind gäller det därför att vid rekryteringar vasst kunna skilja på (överdrivet) självförtroende och faktisk kompetens. Och det finns tillförlitliga sätt att mäta arrogans och överdrivet självförtroende, exempelvis genom att ställa följande nio frågor:

  • Har du en exceptionell ledarskapstalang?
  • Skulle många vilja vara som du?
  • Gör du sällan fel på jobbet?
  • Är du välsignad med en naturlig karisma?
  • Lyckas du med allt du vill, bara du bestämmer dig för det?
  • Har du en speciell talang för kontorspolitik?
  • Är du ämnad för att bli framgångsrik?
  • Är det lättare för dig att lura andra, än det är för andra att lura dig?
  • Är du alltför talangfull för att kunna fejka ödmjukhet?

Enligt artikeln är det inte alls svårt att mäta en persons inkompetens inför chefsuppdraget, men vi gör det inte göra eftersom vi gillar att bli förförda av de karismatiska och översjälvsäkra.

Läs mer i Harvard Business Review-artikeln “How to Spot an Incompetent Leader”.
 


Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.

Foto: ©Djomas

Till arkivet för ledarskapsnyheter

Vibeke Pålhaugen

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. I april 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

31 01

Att orka vara en empatisk chef

Av Vibeke Pålhaugen

Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->

23 01

Hälften av chefers 1:1-möten är undermåliga

Av Vibeke Pålhaugen

1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->

Mest läst

Läs alla ledarnyheter i arkivet

Prenumerera på ledarnytt

Vibeke Pålhaugen