Språket är en viktig del av företagskulturen och vi använder affärsfloskler för att visa att vi passar in på jobbet, enligt professor M Y Brannen vid Copenhagen Business School.
Fraserna vi talar om har en livscykel, där det börjar med att någon ”viktig” person hittar på ett uttryck i syfte att få något att låta djupt och genomtänkt, kanske också bättre än det egentligen är. Flocken följer, och efter ett tag verkar det som det enda sättet att uttrycka saken. Men med tiden börjar frasen kännas uttjatad och pinsam, och snart ger den en riktigt dålig smak i munnen. Floskeln dör ut. Kan någon idag – utan ironi – till exempel uttala orden ”tänka utanför boxen”?
Amerikanske affärstidskriften The Atlantic har de senaste veckorna gjort en “corporate buzzword battle” där de mest irriterande floskeluttrycken har korats. Topp sex på listan är:
Facebooks Sheryl Sandberg är den ”viktiga person” som har gjort uttrycket lean in populärt. Det betyder att fånga möjligheter utan några som helst tveksamheter. Men det är väl inte så väl använt i Sverige (än)? Värdegrund och holistiskt tillvägagångssätt börjar nog närma sig pinsamhetsnivå, medan circle back, loop in och change agent nog fortfarande är fräsigt att säga på många svenska kontor.
Läs mer om kontorsflosklar i The Atlantic-artiklarna ”Corporate Buzzwords Are How Workers Pretend to Be Adults” och ”Something We Can All Agree On? Corporate Buzzwords Are the Worst.”
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du varje onsdag Veckans ledarskapsnyhet direkt i din mejl.
Foto: © utul_1410
31 01
Vår tumultartade samtid fyller våra organisationer med oro och trötthet. Många medarbetare är slitna och i stort behov av empati från oss chefer. Men även vi är… Fortsätt att läsa->
23 01
1:1-möten – rutinen när chefen regelbundet träffar sina medarbetare för att följa upp arbete, mål och mående – tredubblar sannolikheten att medarbetaren… Fortsätt att läsa->
Läs alla ledarnyheter i arkivet